IKLAN

Sunday, 19 April 2009

BiNa InSaN GuRu (BIG), KeM ALApOnG, 2009

Bina Insan Guru (BIG) bagi guru pelatih sesi ke II diadakan pada 15 April sehingga 18 April 2009 di Kem Alapong, Lundu, Sarawak. Kami dibahagikan kepada 6 kumpulan, saya berada di kumpulan satu dan nama kumpulan kami ialah 'peweeitt'. Pagi Rabu (15 April 2009), kami berkumpul di TAZA pada jam 6.45 pagi. Kami bertolak pada jam 7.30 pagi dan berhenti di Lundu untuk sarapan pada jam 9.30 pagi.


Bergambar di hadapan Dewan TAZA, sebelum bertolak ke Kem Alapong, Lundu.

Sesampai di Lundu pada jam hampir 10 pagi dan kami menuju ke tapak perkhemahan. Selepas itu, kami diberi taklimat berkenaan dengan peraturan-peraturan yang harus kami patuhi sepanjang kami mengikuti BIG di Kem Alapong, Lundu.Selesai taklimat, kami ke tapak perkhemahan semula dan memulakan aktiviti memasang khemah dan membuat gajet. Pada jam 1.30 petang, kami 'merarau' (makan) la yer. Seronoknyer memasang khemah untuk kegunaan dibahagian dapur, kami buat macam untuk majlis kenduri kahwin tuu... besar betul khemah nyer...

Ahli kumpulan saya tengah menyiapkan gajet dan khemah.

Petang, kami membuat rakit daripada batang paip PVC, canggih la kan sekarang nie dan juga menjaga alam sekitar la kerana tidak menggunakan buluh, so selamat la pokok buluh daripada di tebang. Pengalaman yang menarik sekali, kerana inilah kali pertama saya membuat rakit daripada batang paip PVC. Wah! rasa tak sabar jer nak berakit nanti...


Inilah batang paip PVC yang digunakan untuk membuat rakit, ikatan untuk membuat rakit ini perlulah kukuh dan ada beberapa jenis ikatan yang digunakan yer bukan sebarang ikat jer...


Selesai sahaja kami membuat rakit, aktiviti seterusnya ialah 'water confident'. Acara ini memang saya tunggu-tunggu sangat, kerana saya nak mandi air laut dengan menggunakan 'life jacket'. Memang seronok sangat bila dapat mandi air laut nie, kerana air lautnya sangat cantik, tetapi sayangnya la kenapa la saya tak ambil gambar pemandangan kawasan pantai dan air laut yang cantik tuuu...

Selesai aktiviti mandi-mandi, kami ada satu lagi aktiviti yang cukup menarik di kawasan pantai di Kem Alapong. Aktiviti berkawat dalam keadaan baring dan aktiviti permainan lipan.

Pada petangnya, kami kena menyediakan makan malam sendiri. Malam ini (15 April 2009 - Rabu), kami di beri tajuk 'Ciri-ciri guru yang disukai dan yang tidak disukai'. Selesai pembentangan kami ada permainan iaitu mengenali rakan melalui foto yang diberikan oleh Cikgu Azhar. Setiap individu akan mendapat foto guru pelatih yang lain dan setiap individu tersebut perlu mengetahui 3 perkara mengenai peribadi guru pelatih tersebut. Aktiviti yang menyeronokkan dan mengeratkan lagi silaturrahim antara kami untuk mengenali rakan-rakan yang mengikuti BIG. Setelah itu, kami belajar menyanyi sebuah lagu yang cukup menarik, kemudian kami dibacakan cerita mengenai seorang pelajar bernama Sunan bersama dengan beruknya dan seorang guru yang bernama Cikgu Ilias. Cerita yang menyentuh perasaan, dan kami diberi tugasan untuk mencari siapa guru diantara ketiga-tiga watak tersebut.


Selesai penceritaan tersebut kami diberi lagi tugasan iaitu mereka cipta logo dan melukiskan serta mewarnakan bendera pada kain putih dan melekatkan gambar setiap ahli kumpulan di dalam sehelai kad manila. Kami selesai mewarnakan bendera pada jam 2 pagi, suatu aktiviti yang cukup menguji ketahanan mental dan fizikal serta kekreatifan di dalam mencipta bendera...


Antara ahli kumpulan 'Peweeit' bersama bendera yang kami lukis dan warnakan. Dibelakang kami yang terdapat kad manila yang ditampal dengan gambar setiap ahli mengikut kumpulan.


16 April 2009 (Khamis)
Pagi ini, ada taklimat dan sambungan kepada penceritaan cerita Sunan dan beruknya. Kemudian kami memulakan ekspedisi berakit pada jam 9.30 pagi. Kami mengayuh rakit ke laut dan kemudian melakukan aksi jatuh ke laut dan perlu menaiki semula rakit dengan teknik yang betul. Kemudian kami berakit sehingga ke pantai dan memulakan aktiviti memasak untuk makan tengah harinya. Pembahagian tugas dilakukan dengan saksama, ada yang memasak dan ada yang melakukan abseiling. Abseiling yang mencabar kerana kami terpaksa menuruni cerun semulajadi yang berbatu-batu dan curam. Selesai aktiviti abseiling dan ‘merarau’, kami pun berangkat pulang ke Kem Alapong.

Petang ini, kami melakukan aktiviti yang mencabar iaitu aktiviti ‘Tongkat Sakti’. Setiap kumpulan diberikan kayu yang panjang dan kayu tersebut perlu dipegang oleh setiap ahli dan melalui pelbagai halangan untuk sampai ke garisan penamat.
Malamnya, kami ada aktiviti berkumpulan dan hasil perbincangan dibentangkan.

17 April 2009 (Jumaat)
Pagi ini, kumpulan kami melakukan aktiviti merentas rimba. Aktiviti ini sememangnya mencabar, kerana laluan kami lalui itu licin dan bercerun.


Aktiviti memasak juga menyeronokkan kerana, setiap kumpulan yang melakukan aktiviti merentas rimba hanya dibenarkan membawa periuk sahaja untuk memasak.


Aktiviti memasak di dalam hutan, kami menggunakan aluminium foil untuk memasak ikan, hanya bungkus dan bakar jer

Pemandangan air sungai yang menyejukkan mata memandang...air disinilah kami gunakan untuk memasak.

Selesai memasak, kami ada aktiviti berkumpulan dan selesai aktiviti tersebut tibalah masa untuk makan... Balik dari aktiviti kembara, kami perlu pula membuat persiapan untuk pertandingan memasak pada petangnya. Bahan-bahan kering dan basah diberikan oleh pihak pengurusan Kem Alapong, dan kami bebas memasak apa jua menu untuk malamnya. Para juri mengadili makanan pada jam 8.15 petang dan disusuli oleh acara makan malam la...


Acara seterusnya ialah "MALAM PERDANA BIG, 2009" yang bermula pada jam hampir 9.30 malam. Pada malam ini, persembahan yang kami buat ialah menyanyikan sebuah lagu yang digubah dari lagu "MALAM" menjadi lagu 'BIG'. Selesai acara malam perdana, kami dikehendaki membuka semua gadjet yang telah dibuat, serta mengemas segala peralatan dapur yang telah dipinjamkan. Lewat juga la saya tidur malam tersebut, lebih kurang jam 4 pagi baru tidur sebab borak-borak la pulak, tu yang tidur lambat.

Antara menu kumpulan 'Peweeit' pada malam pertandingan memasak.


MALAM PERDANA BIG 2009

Pada 18 April 2009, acara penghujungnya ialah Majlis Penutupan BIG, Siri II, 2009. Majlis penyampaian hadiah juga diadakan pada majlis tersebut, dan kami memenangi tempat pertama untuk khemah dan gadjet, manakala kami juga memenangi tempat kedua untuk acara persembahan pada Malam Perdana BIG.

Sunday, 5 April 2009

Pendidikan Luar (Simulasi)

Pendidikan Luar (Simulasi) bagi pelajar Pendidikan Jasmani diadakan pada 1 April 2009 (Rabu) sehingga 3 April 2009 (Jumaat) bertempat di Kem Pueh, Lundu, Sarawak. Simulasi merujuk kepada latihan, ini bermakna, pendidikan luar ini adalah latihan kepada pendidikan luar yang sebenarnya pada bulan Mei akan datang.
Pagi rabu kami mula berkumpul pada jam 6.00 pagi di Dewan TAZA. Mengikut jadual, pada jam 6.30 kami mula bertolak dari TAZA ke Kem Pueh, tetapi disebabkan masalah teknikal yang dihadapi oleh pengangkutan, terpaksalah kami bertolak lewat sedikit iaitu 7.30 pagi.

Bergambar kenangan di Pekan Lundu, gambar di bawah, duduk ialah Mazlan, dari kanan yang berdiri ialah saya, Dolly, Jeana, Jerry, Hassanel dan Handrison. (Pembetulan untuk tarikh pada 1 April 2009 ialah hari Rabu bukan Isnin)

Kami sampai di Lundu pada jam 9 pagi dan bersarapan disana, jam 9.30 pagi kami bertolak semula untuk menuju ke Kem Pueh. Pada jam 10 pagi kami tiba di Kem Pueh, dan terus mengangkat barang-barang keperluan untuk kegunaan sepanjang perkhemahan kami. Selesai mengangkat dan menyusun barang-barang, acara perasmian pun bermula.

Gambar-gambar setibanya di Kem Pueh, Lundu dan gambar di dalam bas.

Memandangkan makanan kami belum siap lagi, maka jadual makan kami yang sepatutnya jam 12.30 tengah hari tertunda sehingga jam 1.30 petang. Kami diarahkan untuk membuat khemah kumpulan dan khemah pusat. Selesai membuat khemah kami pun menjamu selera di dewan.
Selesai makan, kami berehat sementara dan menunaikan solat. Acara seterusnya ialah pada jam 2.30 petang iaitu aktiviti ‘Team Building’. Acara ini memang cukup menarik dan mencabar serta memerlukan kerjasama berpasukan iaitu ‘spider web’ dan ‘butterfly crossing’.


Aktiviti selepas ‘Team Building’ ialah memasak untuk makan malam. Aktivit memasak nie memang best jugak, kami bekerjasama untuk memasak. Lelaki perempuan turun padang untuk saling bantu membantu. Selesai memasak, apa lagi makan laaa...


Malam ini kami ada aktiviti ‘ice breaking’, terdapat 2 kumpulan yang telah dibahagikan sebelum kami datang ke Kem Pueh iaitu Kumpulan Pelangi dan Kumpulan Mata. Tugasan yang diberikan ialah “Rasional setiap kumpulan memilih nama kumpulan, Motto, & Melukis Logo”. Selesai aktiviti kami pun apa lagi melelapkan mata laaa...ngantuk sangat, tapi jangan lupa bangun untuk sentri yer. Saya kena sentri pada jam 4.30 pagi sehingga 5.30 pagi, untuk malam esoknya kena sentri jam 12.30 sehingga 1.30 pagi.


Aktivit pada awal pagi hari Khamis (2 April 2009) ialah senaman pagi, kemudian sarapan. Selepas sarapan, kami pun berangkat la untuk aktiviti kayak pula. Kami berkayak di air laut yang masin, tapi memang menyeronokkan. Sebelum berkayak, kami disuruh berenang (guna jaket keselamatan) untuk ‘water confident’. Berenang-renang la kami di air laut dan memang seronok sangat. Setelah itu, kami disuruh pula melakukan aktiviti menyelamatkan kayak sekiranya kayak terbalik. Wah! Ini lagi mencabar... yang paling susah saya rasa ialah untuk naik ke atas kayak kita semula, sememangnya memerlukan kekuatan tangan dan lambungan badan agar dapat naik semula ke atas kayak. Selesai aktiviti kayak, hari pun hujan, sememangnya sebelum kami bertolak tadi keadaan cuaca macam nak hujan. Selamat tak hujan semasa berkayak kalau tak susah la...


'Abseiling' - masa nie, bila dah sampai di tengah-tengah kena sebut 'falling' dan kita akan tergantung-gantung macam nie la, siap disuruh nyanyi lagu lak tu... lagu nasyid lak, saya pun tak ingat lagu nasyid, saya nyanyi jer lagu 'maal hijrah'. Habis lupa lirik...


Petangnya ada aktiviti ‘abseiling’, aktiviti ni pun mencabar juga, siapa yang gayat tu memang kecut perut laaa.....


Sebelum memulakan acara ‘abseiling’ kami diuji dahulu dengan pelbagai soalan berkaitan abseiling termasuk alatan yang digunakan, kalau tak dapat jawab soalan tak boleh la lepas untuk melakukan aktiviti ini.
Malamnya ada aktviti refleksi sahaja, selesai refleksi saya perlu melaksanakan tugas saya untuk sentri pada jam12.30 hingga jam 1.30 pagi.


Keesokkannya adalah hari terakhir kami di Kem Pueh, Lundu. Seperti biasa, aktiviti senaman pagi dan diikuti oleh aktivit permainan memijak belon yang berada di kaki pihak lawan. Belon tersebut diikat pada pergelangan kaki dan pihak lawan perlu memijak belon tersebut sehingga pecah. Selesai sahaja aktiviti tersebut, kami melakukan pula aktiviti ‘orienteering’.


Sebelum pulang, kami mengemas barang-barang keperluan dapur, khemah induk dan khemah kumpulan. Kami berkumpul dan menyanyikan lagu ‘Sayonara’, kemudian kami disuruh membuat bulatan dan ada yang duduk dan ada yang berdiri di dalam bulatan yang kecil sahaja dan kami disuruh meniup wisel sekuat hati... sakitnya! Sakitnya telinga saya dengar bunyi wisel tu... tetapi seronok dapat tiup wisel tu sepuas hati kami.


Tibalah waktu berangkat pulang, kami menaiki bas dan bas pun bertolak laaa.............


Kesiannyer, rupa-rupanya kami tertinggal seorang rakan kami iaitu Jusine, kesian dia memangil-mangil bas...
Bas pun mengundur dan Jusine berjaya jua akhirnya menaiki bas bersama kami. Tamat lah sudah cerita di Kem Pueh, Lundu. Kita tunggu cerita untuk Pendidikan Luar yang sebenarnya pada bulan Mei akan datang....Tungguuuu.....

*Lebih banyak gambar yang menarik semasa Pendidikan Luar (Simulasi) sila lihat di fotopages saya http://missmisya.fotopages.com/