IKLAN

Monday, 19 September 2011

RaHmAT MaRiTiMe MuSeUm, LuMuT 2011

Swiss-Court Holiday Apartment Damai Laut, Perak

Perjalanan kami ke Lumut, Perak melalui laluan di Kuala Selangor. Seronok ikut jalan di kawasan sini berbanding highway Utara-Selatan.Kesesakkan jalan raya juga tidak laaa teruk dan perjalanan lancar jer. Seronoknya sebab sepanjang laluan tersebut kita dapat melihat banyak perkampungan. Malahan, terdapat banyak gerai-gerai yang menjual buah-buahan, kuih, jagung, mentarang dan sebagainya.


Ketika dalam perjalanan, kami terlihat satu kedai makan yang pernah disiarkan dalam rancangan popular di TV3. Apa lagi kami pun berpatah balik dan singgah ke kedai dan menempah dua mee udang. Memang berbaloi sebab memang banyak udang dalam mee nie. Kami menikmati hidangan yang disediakan dengan berselera sekali. Abah Ahmadenijad pula setelah selesai menjamu selera terus ke masjid yang bersebelahan dengan kedai ini sahaja. Kedai ini ditutup ketika waktu solat Jumaat. Saya dan anak-anak menunggu di dalam kereta sahaja.


Mee Udang Banjir yang sememangnya cukup mengiurkan tekak nak makan, dengan udangnya yang banyak ...slurrppppp

Perjalanan di sepanjang jalan ini tidak membosankan kerana terdapat banyak gerai-gerai yang menjual buah-buahan dan juga mentarang. Dalam hati saya dah terdetik akan membeli mentarang ketika kami pulang nanti.

Mentarang yang dibeli ketika dalam perjalanan pulang.

Percutian ke Swiss Garden cukup menggembirankan kami terutamanya Ahmadenijad kerana nak bermandi-mandi di kolam renang dan di pantai. Setibanya kami di apartment penginapan, kami berehat-rehat seketika dan terus keluar menuju ke kolam renang. Ahmadenijad kelihatan tidak sabar dan jelas kelihatan dia terlalu seronok sambil membawa pelampung bersama.


Malamnya kami menuju ke Lumut singah dibeberapa buah kedai yang menjual baju. Tapi tak der yang menarik dan kami hanya membeli permainan Ahmadenijad untuk dia bermain di pasir pantai keesokkannya. Selesai menjamu mata, kami pun menjamu selera di sebuah kedai di sana.

Amboi, bukan main lagi Ahmadenijad menghirup kuah!

Selesai menjamu selera kami bersiar-siar dan singgah di toilet sebab dah nak terkucillll....hahaaahaaa, bayaran masuk RM0.50 sahaja. Tetapi bila masuk ke toilet nie memang berbaloi dengan bayarannya kerana bersih dan hiasan dalaman yang cukup menarik.

Tandas... bersih dan cantik.

Lepas tuuu apa lagi ...posing-posing la kami di sekitar Lumut nie. Suasana agak lenggang, tetapi tetap meriah dengan cahaya lampu dan terdapat beberapa buah kedai masih lagi di buka.


Bergambar di sekitar bandar Lumut.

Keesokkannya, kami bersarapan dan selepas itu kami pergi ke tepi pantai. Saya tak mandi pun air laut tuu, Ahmadenijad jer yang nak mandi. Tapi bila dah sampai kat dalam air tuu, takut pulak dia tengok desiran ombak. Akhirnya Ahmadenijad dan abah hanya bermain pasir dan membina istana pasir. Kesian kat abah kerana bila dah nak siap jer istana pasir, Ahmadenijad robohkan pulak...ermmmm. Selepas selesai Ahmadenijad bermain pasir, kami pulang ke apartment dan bersiap-siap untuk ke Taiping. Cadangan kami hendak ke Zoo Taiping (17 Sept 2011) untuk membawa Ahmadenijad melihat haiwan-haiwan di sana.

Ahmadenijad bermain pasir.


Gambar ketika di Zoo Taiping.


Ahmadenijad bermain di luar apartment sebelum kami bertolak pulang ke rumah pada 18 Sept 2011 .

Selepas kami check-out dari apartment, kami ke Lumut untuk membeli sedikit buah tangan untuk di bawa pulang serta mencari gerai untuk menjamu selera. Kami berhenti pakir di sebuah taman permainan dan terlihat ada sebuah kapal besar yang terletak berhampiran dengan jeti. Rupanya itu adalah 'Rahmat Maritime Museum' dan kita boleh pergi untuk melawat ke sana dengan kadar bayaran RM15 seorang dan akan diberikan sebuah pamplet seorang. Mankala, jika anda ingin mengabadikan kenangan manis anda sekeluarga di atas Kapal Rahmat bolehlah bergambar dengan kadar bayaran yang dikenakan untuk sekeping gambar ialah RM 10 sahaja.

Harga tiket ke Rahmat Maritime Museum.

Kunjungan ke Kapal Rahmat memang menyeronokkan. Sebelum ini Kapal Rahmat dikenali sebagai KD RAHMAT, ia merupakan sebuah kapal frigat yang telah lama berkhidmat untuk Tentera Laut Diraja Malaysia. Walaupun ia telah bersara dari tugas aktif tentera laut, KAPAL RAHMAT masih merupakan sebuah monumen yang bersejarah. Setiap pengunjung seperti kami akan dapat melihat dan mengalami keadaan hidup dan operasi anggota tentera laut di atas kapal tersebut.

Pemandangan dari atas kapal yang sememangnya cukup cantik dan menarik serta ditiupi oleh angin sepoi-sepoi bahasa. Ahmadenijad sedikit takut apabila berada di tempat yang tinggi ni : )

KD RAHMAT ini direka sebagai sebuah kapal frigat yang pelbagai guna. Ia telah ditempah pada awal 1966 dan dilancarkan pada 18 Disember 1967 . Berdasarkan model Yarrow Mark I, KD RAHMAT merupakan kapal frigat pertama yang direka khas ciri-ciri operasi untuk Tentera Laut Diraja Malaysia. Nama asal kapal ini ialah KD HANG JEBAT, namun ia didapati tidak sesuai lantaran itu pada tahun 1970, namanya telah ditukar kepada KD RAHMAT.


Pada permulaan kerjaya KD RAHMAT merupakan antara kapal frigat yang tercanggih di Asia Tenggara. Tahap otomasi yang tinggi berganding dengan sistem rekacipta operasi yang ringkas, menolong merendahkan keperluan tenaga manusia dalam operasi harian.

Wisma Bintara ialah ruang makan pegawai, bilik ini dihiasi dengan lebih menawan dan selesa.


Ahmadenijad di 'bridge' atau bilik kemudi kapal iaitu bilik untuk kapal ini diperintahkan. Apabila kapal sedang belayar, bilik kemudi dikendalikan oleh OOW (Officer of the watch) yang dibantu biasanya oleh AB (able seaman) yang bertindak sebagai peninjau. Apabila terdapat pengendalian kritikal, Pegawai Pemerintah juga akan berada di bilik kemudi dibantu oleh OOW dan AB.


Ahmadenijad berjalan keluar dari Rahmat Maritime Museum.

Selesai sudah pengembaraan kami ke Kapal Rahmat..hheeeheee. Ahmadenijad begitu seronok walaupun kita boleh lihat jelas dimukanya kepenatan, namun dia tak mengeluh pun. Perut kami terasa lapar dan kami pun menuju ke gerai yang berhampiran untuk menjamu selera. Di atas kapal ini juga merupakan sebuah restoran pada waktu sebelah malamnya. Di atas kapal ini dihidangkan dengan pelbagai menu untuk dinikmati oleh pengunjung ke restoran Kapal Rahmat di sebelah malamnya.

Selesai menjamu selera, kami beransur pulang dan singgah di kedai yang menjual pelbagai barangan laut. Tak banyak barang yang kami beli dan semestinya kalau sampai di Lumut sesuatu yang akan dibeli ialah ikan bilis, ikan masin/ kering dan keropok.





Saturday, 17 September 2011

Zoo TaiPaiNg & NiGhT SaFaRi, 2011





Pada hari ke dua percutian kami di Damai Laut, kami bercadang ingin ke Zoo Taiping & Night Safari. Rindunya pada bandar Taiping, dah lama tak berkunjung ke sini. Justeru itu, pada hari ke dua di sini, awal-awal pagi kami dah bawa Ahmadenijad bermain pasir dan mandi air laut. Sememangnya Ahmadenijad begitu seronok bermain pasir dengan alatan yang di beli semalam di kedai-kedai di Lumut. Ahmadenijad sedikit takut untuk mandi air laut kerana berombak-ombak, dia hanya bermain pasir sahaja bersama abah membina istana pasir. Tapi istana pasirnya tak jadi pun, bila abah dah siapkan istana pasir tuu...Ahmadenijad lak merobohkannya...errmmm gerammnya.





A'shadieeyah yang menemani abg Ahmadenijad bermain pasir, A' shadieeyah yang berusia 2 bulan 17 hari.

Kami bertolak agak lewat dari Lumut, sebab memberi ruang untuk Ahmadenijad bermain pasir dan mandi-manda di air laut. Kira-kira jam 11 lebih pagi kami bertolak ke Taiping. Keadaan cuaca cukup baik dan menyenangkan kami untuk pergi ke Zoo Taiping.

Ahmadenijad yang kelihatan agak keletihan dan berpeluh-peluh. Ahmadenijad seronok dapat melihat pelbagai jenis haiwan yang terdapat di sini.

Kami sampai di Taiping lebih kurang pada jam 1.30 petang dan kami pergi menjamu selera dahulu. Selesai menjamu selera kami ke Zoo Taiping. Ramainya pengunjung, tempat pakir juga kebanyakkannya penuh dan yang tinggal tempat pakir yang jauh dari kawasan zoo. Tak mengapalah kami pun pakir di situ dengan bayaran sebanyak RM3 sekali masuk. Kami pun pergi membeli tiket untuk masuk ke zoo yang berharga RM 8 untuk dewasa dan separuh harga untuk kanak-kanak, manakala A'shadieeyah tidak berbayar.

Setelah penat berjalan-jalan kami pun berhenti dan minum air serta makan jagung. Cuaca sedikit panas dan terasa penat juga berjalan tapi seronok. A'shadieeyah pula tak banyak ragam, diam jer dan tak menangis pun, senang ummi dan abah tak payah dukung A'shadieeyah.

Terdapat beberapa kawasan di sini sedang dibaik pulih untuk penambahbaikan kepada zoo ini. Haiwan-haiwan disini senang nak lihat sebab kedudukannya begitu hampir dengan pengunjung. Walaupun zoo ini tak sebesar Zoo Negara tetapi ia mempunyai keunikkan, keindahannya serta kelebihannya tersendiri dan kami begitu seronok berkunjung ke sini. Di sini terdapat banyak pokok-pokok dan ketika kita berjalan disini tak laaa terasa panas dek matahari.

Muka Ahmadenijad yang dah tak larat...tapi masih boleh posing dan senyum lagi. Tu pun kena paksa dengan ummi..heheee

Susahnyer laaa nak ajak Ahmadenijad bergambar, sebab dia dah kepenatan sangat-sangat. Kami bercadang untuk naik tren yang disediakan di sini selepas kami pusing-pusing kawasan zoo nie. Tapi selepas dah habis kawasan kami jalan, kami lihat ramainya laaa orang beratur nak naik tren, terus kami batalkan niat kami sebab dah rasa tak larat nak beratur panjang dengan keadaan badan yang dah berpeluh-peluh dan berhimpit-himpit lagi beratur untuk menunggu giliran menaiki tren. Kami pun bercadang untuk pulang sahaja. Semasa perjalanan pulang nie, Ahmadenijad dah tak tahan lagi..." ummi niejad penat, nak dukung", kata Ahmadenijad. Alahai, tak laratnyer laaa nak dukung, akhirnya tempat stroller adik pun telah bertukar orang, Ahmadenijad dah duduk dalam stroller A'shadieeyah. Ummi lak dukung A'shadieeyah dan sempat laaa kami posing sikit di pintu masuk ke Zoo Taiping.

Ketika hendak pulang, bergambar seketika di hadapan pintu masuk Zoo Taiping bersama A'shadieeyah.

Sebelum pulang ke Lumut, kami pusing-pusing sikit sekitar kawasan Taiping. Kami juga nak singgah ke kedai yang ada jual rojak dan laksa tapi dah tutup pulak kedai nyer. Laksa dan rojak kat kedai tu memang best. Lalu kami singgah di kedai mamak yang jual cendol, memandangkan A'shadieeyah tido maka kami beli dan makan di dalam kereta sahaja. Kami pakir betul-betul depan gerai cendol dan menikmatinya dalam kereta. Semakin ramai pula pengunjung yang menikmati cendol kat sini dan terdapat beberapa buah kereta yang penumpangnya juga menikmati cendol dan makan dalam kereta juga..hahaaa. Sebab tempat duduk kat gerai tu terhad sangat dan pengunjungnya pulak semakin ramai.