IKLAN

Monday, 26 March 2012

MeLiHaT GaJaH di KUaLa GaNDaH, PaHaNg


Perjalanan kami pada hari Ahad ( 25 Mac 2012 ) ke Bukit Tinggi berjalan lancar dan tiada masalah kesesakan jalan berlaku. Kami tiba di Taman Arnab lebih kurang pada jam 9.15 pagi. Kami terus ke Taman Arnab dengan kadar bayaran RM 3 seorang. Di Taman Arnab juga terdapat rusa dan beberapa haiwan lain. Ahmadenijad laa orang yang paling gembira kerana dapat melihat haiwan secara dekat.


 Ahmadenijad seronok dapat memberi makanan kepada anak rusa nie.

Gambar di atas menunjukkan Ahmadenijad memberi makanan kepada anak rusa. Makanan ini dibeli dengan harga RM1 jer. Ahmadenijad kata "ummi, mulut rusa tu basah laa macam hingus", hahaahaa. Betuiii kata Ahmadenijad, sebab ummi pun bagi makanan kat rusa tu juga, geli lak rasanya sebab basah jer mulut dia macam hingus. Selepas itu, kami singgah pula ke Taman Teh Jepun dan Colmar Tropicale dengan bayaran RM12 seorang.


Taman Teh Jepun di Bukit Tinggi, teramat letih naik kat sini sebab letak kereta nun di bawah sana.


Pemandangan dari Colmar Tropicale


 'Superman'


Gambar di atas Ahmadenijad jadi 'superman' dengan menggunakan kain napkin adiknya. Sebenarnya kain tu untuk tudung kepala dia daripada terkena air hujan yang turun. Tapi lain pulak jadinya, jadi sayap untuk 'superman' lak. Di kawasan bawah nie ada kolam dan angsa yang berwarna hitam dan putih.

Selepas ke Colmar Tropicale pada sebelah paginya, kami pun bergerak ke Kuala Gandah di Pahang untuk melihat gajah. Kami sampai di Pusat Konservasi Gajah Kebangsaan hampir jam 2.30 petang. Abah Ahmadenijad pun pergi ke pusat penerangan dan kami membuat pendaftaran di sana.Setelah membuat pendaftaran, kami diberikan sticker yang berwarna merah. Kami bercadang ke sini setelah melihat di laman web terdapat aktiviti mandi bersama dengan gajah. Namun, setibanya kami di sana keadaan air sungai adalah pasang dan ini menyebabkan aktiviti mandi bersama gajah dibatalkan.

 Keadaan air pasang di Kuala Gandah.

Bayaran masuk untuk ke sini adalah percuma. Tetapi kita selaku pengunjung boleh juga memberi sumbangan untuk Pusat Perlindungan dan Latihan Gajah Liar di Kuala Gandah, Lanchang nie.Pengunjung yang dapat sticker merah tidak dibenarkan untuk terlibat dengan aktiviti menaiki atau mandi bersama gajah. Hanya yang mendapat sticker kuning sahaja yang berhak untuk mengikuti aktiviti tersebut. Oleh itu, kesiannyer laaa dengan Ahmadenijad sebab tak dapat naik gajah. Tapi abah cuba juga beratur bersama Ahmadenijad di pelantar tunggangan gajah. Tapi tetap tidak dibenarkan kerana kami mendapat sticker merah, dengan perasaan hampa abah membawa Ahmadenijad turun. Jelas kelihatan muka Ahmadenijad yang kehampaan kerana tidak dapat naik gajah. 

Abah dan Ahmadenijad masih menanti di bawah pelantar tunggangan gajah. Abah terdengar beberapa orang gadis yang tidak ingin menaiki gajah tetapi memiliki sticker kuning. Gadis berkenaan memberikan kepada seorang bapa dan abah Ahmadenijad pun meminta kebenaran untuk Ahmadenijad menunggang gajah bersama anaknya. Atas budi baik beliau, Ahmadenijad dapat laa menunggang gajah bersama anaknya. Kami berasa sangat gembira dan semestinya Ahmadenijad lagi gembira kerana dapat naik gajah. Terima kasih tidak terhingga kami kepada beliau yang memberikan ruang untuk Ahmadenijad naik gajah.
Abah dan Ahmadenijad yang sedang beratur, tetapi hampa...

Ahmadenijad gembira dapat naik gajah yang besar nie.

Selesai Ahmadenijad menunggang gajah.

 Gajah kat belakang tuu, ternganga mulutnya kerana pengunjung di situ membaling kacang ke dalam mulut gajah tersebut. Pandai pulak gajah tu tangkap kacang yang kecil menggunakan mulutnya tu.
 

 Ahmadenijad dan nenek pegang gajah.

 
Gajah-gajah nak berehat pulak, setelah selesai bertugas membawa pengunjung dan bergambar bersama peminat-peminatnya.


Perjalanan pulang kami, selepas melihat gajah, sempat lagi nak buat gaya kat papan tanda nie...heheeee


Bergambar di depan bangunan Pusat Konservasi Gajah Kebangsaan, Jabatan Perhilitan Kuala Gandah.

Disebabkan tidak dapat mandi bersama gajah, maka abah pun mencadangkan kami ke Lintang untuk mandi di sana. Balik dari melihat gajah, kami pun singgah ke Taman Rekreasi Lintang, Pahang. Ahmadenijad laa tak sabar-sabar nak mandi kat sini. A'shadieeyah pun mandi juga, abah yang menemani anak-anak.

Ahmadenijad takut lak nak mandi, A'shadieeyah ok jer seronok sangat mandi air kat sini memang sejuk nyer laaa... heheee


A'shadieeyah dah siap mandi, dok ngan nenek.

Selesai sudah aktiviti mandi-manda dan makan, kami pun berangkat pulang. Alhamdulillah sepanjang perjalanan pulang tidak mengalami kesesakkan lalu-lintas.Kami selamat sampai di rumah dalam jam 7.30 petang. Semestinya Ahmadenijad adalah orang yang paling gembira kerana dapat menunggang gajah dan bermain dengan rusa serta arnab.


Tuesday, 20 March 2012

JaLaN-JaLaN Ke MeLaKa, 2012

Pagi Sabtu (17 Mac 2012), udara yang dingin kerana hujan pada malamnya cukup menyamankan. Saya menyiapkan makanan untuk bekalan ke Melaka, sebab cadanganannya nak makan di tepi pantai atau di taman-taman di Melaka. Segala persiapan telah siap, pada jam 8.15 pagi kami pun bertolak dari rumah. Kami bersarapan dulu di kedai mamak yang berhampiran dengan rumah.

Kira-kira jam 9.15 pagi, kami pun meneruskan perjalanan ke Melaka. Kami masuk keTol Air Keroh, dan singgah di Taman Buaya Melaka. Bayaran RM 10 untuk dewasa manakala Ahmadenijad dan A'shadieeyah tidak berbayar. Memang berbaloi pergi ke sini kerana tempat buaya ini bersih dan terjaga. Buayanya juga besar-besar dan terdapat buaya yang rajin sebab bergerak-gerak untuk bersenam heheee... Buaya yang malas pun ada juga, terbaring jer tak bergerak.agaknya kekeyangan.

Pintu masuk untuk ke Taman Buaya Melaka.

Semasa kedatangan kami di sini juga, kami boleh melihat telur buaya. Secara kebetulan pada hari ketibaan kami, ada buaya yang bertelur dan telurnya banyak juga.

Masuk ke Taman Buaya Melaka juga kita boleh mandi-manda di sini. Bukan mandi-manda dengan buaya yer tetapi di sini juga terdapat taman tema air.


Buaya-buaya di Taman Buaya Melaka. Lihatlah telur buaya yang berselerakan di tebing.

Pada jam 11 pagi, ada persembahan buaya di sini. Dalam kepanasan, kami tetap setia menunggu persembahan yang akan bermula pada jam 11 pagi. Permulaan persembahan diadakan silap mata. Selepas itu, datang pula 4 orang pemuda dan 2 daripada mereka mendekati buaya tembaga yang besar untuk di bawa naik keluar dari air. Lama juga untuk memujuk buaya nie keluar dari air. Akhirnya berjaya juga, dan persembahan yang dipersembahkan ialah memasukkan tangan ke dalam mulut buaya dan meletakkan duit menggunakan mulut ke dalam mulut buaya.

Menyaksikan persembahan buaya dan silap mata di Taman Buaya Melaka. Persembahan tersebut bermula pada jam 11 pagi. Kelihatan wajah Ahmadenijad dan A'shadieeyah yang kepenatan dan berpeluh-peluh.


Bergambar di kawasan 'Malaysia In Miniature' yang terdapat di Taman Buaya Melaka.

Selepas itu, kami pun menyambung perjalanan kami untuk melihat buaya-buaya yang terdapat di sini. Bukan sahaja buaya terdapat di sini, tetapi terdapat juga haiwan lain seperti ular, burung, kura-kura dan sebagainya. Malahan, di sini juga terdapat pelbagai monumen menarik seperti bangunan KLCC, A Famosa, dan sebagainya.

Kami sekeluarga


Walaupun Ahmadenijad kepenatan tetapi tetap memberikan kerjasama untuk berposing apabila ummi nak ambik gambar dia...heheehehe

Hampir 2 jam di Taman Buaya Melaka, kami pun keluar dan bergerak untuk mencari homestay yang terletak di Semabok , Melaka. Akhirnya pencarian kami pun berjaya untuk ke Alisha Homestay. Cukup menarik tempat penginapan nie dengan 2 bilik dan dilengkapi dengan pelbagai kemudahan seperti peralatan memasak, Astro, WiFi dan sebagainya.

A'shadieeyah model iklan lampin pakai buang...hahaahaaa. A'shadieeyah di tempat penginapan kami di Melaka.


Versi hitam putih lak...model iklan lampin pakai buang menunjukkan aksi yang tak terduga..hahaaa


Selesai menjamu selera pada tengah harinya di rumah penginapan kami di Melaka, kami pun bergerak keluar untuk ke A Famosa. Selesai bergambar dan menjenguk ke A Famosa, kami terus ke Muzium Istana Kesultanan Melaka. Kota A Famosa bermaksud "Yang Termashur" dalam bahasa Portugis telah dibina oleh Portugis sebaik sahaja berjaya menawan Melaka pada tahun 1511. A Famosa terletak di Bandar Hilir, Melaka bersebelahan  Istana Kesultanan Melaka dan Gereja St. Paul. Ia merupakan seni bina Eropah tertua yang masih tinggal di Asia.

A' Famosa

Istana Kesultanan Melaka ini merupakan sebuah replika Istana Sultan Mansur Shah yang memerintah Melaka dari 1456 hingga 1477. Muzium ini dibuka secara rasminya pada 17 Julai 1986.
 
Kini, muzium ini mempunyai lebih kurang 1,350 item dalam bentuk artifak, cetakan, gambar dan lukisan yang mewakili sejarah dan budaya Kesultanan Melayu Melaka dan masyarakatnya yang menetap di Melaka pada tempoh tersebut.
 
Bangunan tiga tingkat ini dibahagikan kepada lapan bilik dan tiga galeri termasuk bilik pancaragam Diraja, senjata, seni perhiasan, hadiah, dewan rekreasi, balairung seri dan dewan Islam. Galeri-galeri pula menonjolkan pertempuran Hang Tuah dan Hang Jebat, pakaian tradisional dan kamar diraja. Di antara barang pameran di sini termasuk cetakan dan gambar Kesultanan Melaka, model Istana Sultan Mansur Shah, senjata Melayu, pakaian perkahwinan tradisional Melayu, barangan kemas dan barangan loyang. (Sumber : http://www.melaka.gov.my)

Istana Kesultanan Melaka

A'shadieeyah seronok pulak meniarap dan merangkak di Istana Kesultanan Melaka.

Sebelum ke Bangunan Stadhuys dan Air Pancuran Ratu Victoria, kami sempat laa singgah di kompleks membeli-belah yang bersebelahan dengan A Famosa.

 Pancuran Air Ratu Victoria ini dibina pada tahun 1904 sempena memperingati pemerintahan jubli Ratu Victoria. Terletak di tengah-tengah Dataran Belanda, Pancutan Air Ratu Victoria ini masih lagi berfungsi dan telah menjadi tumpuan utama para pengunjung yang datang melawat bandaraya bersejarah ini.

Di belakang air pancuran ini ialah Gereja Christ yang berwarna merah yang telah dibina pada tahun 1753. Ia dibina berdasarkan kehebatan reka bentuk seni bina Belanda.

 Bergambar berlatar belakang Air Pancuran Ratu Victoria. 

Bangunan Stadhuys serba merah dan dilengkapi sebuah menara jam. Bangunan Stadthuys ("dewan perbandaran" dalam bahasa Belanda) ialah sebuah binaan bersejarah terletak bersebelahan dengan Gereja Christ di Jalan Laksamana, Melaka. Bangunan ini dibina pada tahun 1650 sebagai penempatan rasmi Gabenor Belanda dan Timbalan Gabenor, di mana struktur bangunan ini melambangkan seni rekabentuk Belanda yang halus.
Bergambar di Bangunan Stadhuys



  Kami singgah di Jonker Walk selepas bergambar di Bangunan Stadhuys.


 Ahmadenijad dan atuk bergambar di Umbai.

Malamnya, kami menjamu selera di Umbai, ingatkan nak pergi ke Mydin selepas menjamu selera. Tetapi disebabkan terlalu lama menunggu makanan yang kami pesan, maka batal laa rancangan nak ke Mydin. Namun, kami tetap ke sana keesokkannya. Bersambung ... di entry  ' Zoo Melaka 2012 '.



Monday, 12 March 2012

BaNgi RaBBiT FaRm


'Bangi Rabbit Farm', terkejut juga bila suami kata nak bawa Ahmadenijad ke sana. Sejak bila pulak tempat arnab nie ada, saya pun tak tahu. Macam tak percaya lak, tapi memang ada...heehee. Bayaran dikenakan hanya RM 3.00 seorang. Kami ke sana dah lewat petang iaitu dalam pukul 6.00 petang. Pada mulanya nak pergi awal, keadaan cuaca masih lagi panas. Jadi kami ke sana lewat petang sedikit.

Ahmadenijad suka sangat dengan arnab, A'shadieeyah pun suka juga : )

Ahmadenijad memang seronok sangat, berkejar-kejaran dia dengan arnab...hahaaa. Malah, ayam yang ada kat situ pun dikejarnya. Arnab di sini pun comel-comel semuanya dan ada pelbagai warna dari hitam ke putih dan bertompok-tompok pun ada. 

Ahmadenijad bukan saja seronok bermain dengan arnab tapi uncle yang jaga tempat nie pun dia suka juga. Bila Ahmadenijad panggil 'uncle', uncle tu kata panggil 'tok' . Panggil ' Tok Rabbit' katanya : ) 


 
Tengok laa gaya Ahmadenijad, dia memberi arnab tu makan daun-daun rumput yang diberikan oleh 'Tok Rabbit' kepada Ahmadenijad.

Semasa kami hendak pulang, hujan renyai-renyai membasahi bumi, udara sejuk menerpa kulit dan terasa nyaman. Kami pun pulang ke rumah... seronoknyer Ahmadenijad dapat bermain dengan arnab.