IKLAN

Wednesday, 28 May 2014

HaRi SuKaN - AhMaDeNiJaD 2014


Hari Sukan Ahamdenijad berlangsung pada 25 Mei 2014 iaitu hari Ahad di padang Seksyen 8. Ahmadenijad yang lahir pada 10 Julai 2008 akan berusia 6 tahun tidak lama lagi. Ini merupakan hari sukan yang kedua telah Ahmadenijad ikuti di Tadika ABC. Tahun lepas, pada hari sukan Ahmadenijad  demam tetapi dia pergi jua. Tahun ini ( 2014 ) alhamdulillah Ahmadenijad sihat dan ceria sekali untuk menyertai acara sukan tahunan.


Seawal pagi pada 25 Mei 2014, Ahmadenijad mengejutkan ummi dan abah. "Ummi kenapa ummi tak bawak Niejad gi sukan, hari nie hari sukan", kata Ahmadenijad kepada saya yang nyenyak tidoo hehhee. Sepantas kilat ummi pun bangun dan mengarahkan agar Ahmadenijad mandi dan memakai baju sukan.

Pagi nie juga saya menyiapkan spagetti dan air teh o untuk potluck Hari Sukan Tahunan tadika Ahmadenijad. Kami juga menyediakan hamper untuk lucky draw nanti. Bersemangat hari nie nak bawa anak ke hari sukan.


Di depan khemah Red Ruby. Anak-anak dari Tadika ABC berkumpul di dalam khemah. Khemah nie disiapkan pada hari Sabtu, 24 Mei 2014. Kami datang membantu menghias khemah selepas waktu maghrib memandangkan pada pagi dan petangnya ada urusan. 


Kami terlewat tiba, acara dah bermula dengan tarian dan persembahan oleh anak-anak di tadika ini. Kami pun mendaftar untuk mendapatkan nombor cabutan bertuah. Cabutan bertuah kami tertera perkataan 'kutu embun'. Kami terus menuju ke khemah kumpulan kami iaitu kumpulan RED RUBY dengan warna tema merah dan hitam. Malahan, kami turut memakai baju berwarna merah. Hiasan khemah pula dihias oleh ibu bapa terutamanya mom's anak-anak di Seksyen 15. Kami menghias khemah bermula pada petang Sabtu ( 24 Mei 2014 ). Saya hanya berpeluang membantu pada malamnyer kerana siangnya ada tugasan lain yang perlu dilunaskan heheee. Seronok dapat menolong dan bekerjasama untuk menghias khemah nie. Keadaan padang pada malam tu sangat becak kerana petang Sabtu tu hujan membasahi tanah di padang tersebut.

Kembali semula cerita pada hari sukan hehehee… Ahmadenijad mengambil bahagian dalam 2 acara sukaneka. Acara pertama berlari berpasangan dan perlu membawa buah tomato dalam pinggan dengan sebelah tangan sahaja. Ahmadenijad perlu pegang pinggan yang berisi tomato dengan sebelah tangan manakala sebelah pinggan lagi dipegang oleh pasangan Ahmadenijad. Ahmadenijad dan pasangannya berlari pantas mendahului rakan-rakannya yang lain dan Ahmadenijad berjaya menjuarai acara tersebut.    






Acara yang kedua pula ialah menangkap ikan hehee… sangat menarik. Secara berpasangan juga, Ahmadenijad dan rakannya perlu berlari berpegangan tangan dan kemudian menangkap ikan di dalam bekas yang disediakan menggunakan tangan. Alhamdulillah Ahmadenijad dan pasangannya berjaya mendapat tempat ke dua.


Ahmadenijad bersama Miqdad, pasangan yang menang 2 acara di Hari Sukan.

Selesai jer acara untuk  Ahmadenijad, dia pun menjamu selera pula bersama Adam Fakri.   Lapar sangat Ahmadenijad,  habis semua makanan dalam  pinggannya  dimakan  dan lepas tu makan lak aiskrim hihiiii.

Selesai kedua-dua acara yang Ahmadenijad ambil. Tiba masa kami menunggu untuk menerima hadiah. Ahmadenijad sabar menunggu namanya dipanggil untuk menerima hadiah. Apabila Ahmadenijad mendapat hadiah dia sangat gembira sambil berlari-lari menyebut " niejad dapat emas, emas… emas…yahoooo emasss… " heheee begitulah aksi Ahmadenijad sehingga lupa lopak-lopak air dan becak di padang. Habis kaki seluar dan kasutnyer berlumpur…. penat laaa ummi nak basuh dan sental sebelum masuk mesin basuh. Begitulah perasaan anak-anak sangat gembira apabila mendapat hadiah. 
























Lihatlah betapa becaknya padang ( gambar sebelah kanan ). Ahmadenijad bergaya dengan hadiahnya.



Bergambar bersama adik A'shadieeyah : )

Selepas tu, kami pun menjamu selera potluck yang di bawa oleh ibu bapa yang penyayang heheee..  Sambil makan-makan, cabutan bertuah pun bermula. Kami sangat bertuah pada hari ini kerana mendapat hadiah untuk cabutan bertuah. Ada dua barang yang kami dapat iaitu bekas makanan dan sejadah. Terima kasih kepada ibu bapa yang memberi hadiah ini : )


Hadiah cabutan bertuah kami di Hari Sukan 

Akhir sekali, pengumuman untuk pemenang khemah tercantik dan pemenang untuk rumah sukan. Bila diumumkan RED RUBY yang memang kami sangat gembira. Alhamdulillah tahun nie rumah sukan RED RUBY berjaya menjadi JUARA. Terima kasih kepada penyertaan dan kerjasama dari ibu bapa serta tahniah kepada teacher di Tadika ABC yang bertungkus-lumus melatih anak-anak kami serta menguruskan dan menjayakan lagi HARI SUKAN TAHUNAN 2014. Dua tahun merasa Hari Sukan bersama Tadika ABC, tahun depan Ahmadenijad dah masuk ke darjah satu.






Gambar-gambar A'shadieeyah sepanjang acara Hari Sukan abangnya Ahmadenijad : )

Sekian…


Friday, 23 May 2014

MaKan Lagi di ' The GRATO ' - 2014 -



Pada 23 Mei 2014 ( Jumaat ) kami menjamu selera di ' The Grato '. Suka sangat makan kat sini sebab makanannya memang sedap dan harga berpatutan. Sebab tu laa, berkali-kali datang pun tak bosan, sedap seleranya memang terangkat hahahaaaa… 
Cuba laa makan kat sini, memang sedap tak rugi pun kalau mencuba menjamu selera di sini. Kedai nie terletak di deretan kedai Seksyen 3 Tambahan, Bandar Baru Bangi. 



Ahmadenijad dengan makanannyer : )






Hidangan ikan salmon untuk ummi hihii...


Ahmadenijad merasa makanan ummi, sedap sangat ikan salmon nie. Ahmadenijad asyik belasah ikan salmon ummi lak ; )








Wednesday, 14 May 2014

SeLaMaT HaRi LaHir ABAH - 2014


Pada 14 Mei 2014 merupakan hari lahir suami, abah kepada Ahmadenijad dan A'shadieeyah. Ummi dan anak-anak merancang dengan membeli kek dan meniup belon untuk digantungkan di rumah. Ahmadenijad yang bantu ummi meniup belon dan kami menghias rumah dengan belon. Sebenarnya ummi nak bagi anak-anak yang teruja untuk buat kejutan kat abah.

Bila dah dengar bunyi kenderaan abah di luar pagar. Kami telah sedia dengan menutup semua lampu di dalam rumah. Kami anak beranak pun bersembunyi di bawah tangga untuk buat kejutan untuk abah. A'shadieeyah dan Ahmadenijad pun diam jer bersembunyi di bawah tangga hihiiiii….


Bila abah buka pintu jer, kami pun memberi kejutan kepada abah… hoooraaayyyyy  : )



 Inilah rupa kek yang telah dikerjakan oleh adik A'shadieeyah huhuhuuuu….
Tulisan kat atas kek pun dah terpadam. 


Keadaan kek untuk abah pulak dah jadi rosak sebab A'shadieeyah dah potong awal-awal ketika ummi tengah siapkan persiapan untuk Hari Lahir Abah niee huhuuuu
Adik A'shadieeyah datang kat ummi sambil ditangannya ada pisau pemotong kek " ummi, a'sha dah potong" , kata A'shadieeyah. Ummi lak buat tak faham jer apa A'shadieeyah cakap, ingatkan dia nak potong kek maka saya pun bagi tau laaa supaya jangan potong lagi kita tunggu abah. Rupa-rupanya dia dah potong kek tu. Saya tersedar bila nak letak lilin di atas kek, tengok kek dah penyek jer huhuhuuuu… kenapa adik A'shadieeyah buat macam tuuuu.


A'shadieeyah tersenyum jer : )


Apa-apa pun anak-anak gembira kerana dapat buat kejutan untuk abah. Malam nie kami makan kat kedai jer, kedai yang baru buka berdekatan dengan hentian bas Kajang. Harga murah dan makanan pun sedap jugak ; )



Mihun goreng tu lak untuk Ahmadenijad : )



 Nasi goreng untuk abah punyer : )



Char koew tieawww nie untuk ummi  ; )


SELAMAT HARI LAHIR BUAT ABAH kepada Ahmadenijad dan A'shadieeyah serta suami kepada ummi hheheheee.






Tuesday, 13 May 2014

TenGoK FiLeM LABAH-LABAH hihiii - 2014 -



Cuti Hari Wesak pada 13 Mei 2014 ( Selasa ), abah bawa ummi dan anak-anak menonton wayang di Alamanda.


Gaya anak-anak sebelum ke ALamanda, Putrajaya.

Tiba jer kami di Alamanda, terus ke kaunter untuk membeli tiket wayang. Waktu yang dipilih untuk menonton cerita nie pada pukul 2.30 petang. Kami menonton cerita ' Amazing Spider-Man 2 '. Anak-anak tak sabar nak gi tengok cerita nie, tapi kami sampai awal lagi jadi gi laa makan tengah hari dulu kat 'Food Court' di Alamanda. 

Sampai waktu nak menonton, kami pun beli laa pop corn dan air. A'shadieeyah pulak masuk jer panggung tu, kejap jer dalam 10 minit lepas tu terus lelap dan terlena. Ahmadenijad pulak sangat-sangat laa teruja nak tengok lelaki lelabah nie hihiii…. : )



A'shadieeyah yang berusia 2 tahun 10 bulan bersama abangnya Ahmadenijad Al-Harits yang akan berusia 6 tahun pada 10 Julai 2014  ; )



' Awak nak Kahwin Saya?' 



Spider-Man lagi ….



A'shadieeyah yang bergaya, sekarang nie asyik nak pakai baju cantik jer hhuhuuhuuu… kopak la duit ummi dan abah. 

Cerita mengenai A'shadieeyah nie dia suka sangat makan coklat dan kuat menyusu, tapi makannyer kurang sikit. A'shadieeyah sekarang nie dah pandai bercakap, tetapi perkataannya tak laa banyak. Tapi sebutannya pelat dan jika perkataan tu ada huruf a akan digantikannya dengan huruf e. Contohnya, A'shadieeyah menyebut perkataan saya, mana, dan apa. Perkataan tersebut akan menjadi saye, mane dan ape. Kelakar jugak kalau dengar A'shadieeyah bercakap nie. A'syadieeyah mula nak bercakap atau bertutur ketika usianya 2 tahun. Sebelum berusia 2 tahun, A'shadieeyah nie jenis yang malas nak bercakap hihihiiii. Bila masuk 2 tahun pun sikit jer perkataan yang sering disebutnya. Lebih banyak perkataan yang tak difahami ketika dia bertutur terutama jika dia bercakap dengan cepat. 

Tabiat A'shadieeyah pulak setiap kali menyusu dia mesti nak betuiii betuiii nyer. Betuiii Betuiii tu ialah patung upin. A'shadieeyah akan menyebut nak tull, tull, tull… Ada kalanyer ummi pun tak faham aper yang A'shadieeyah cakap.


A'shadieeyah nak sangat bergambar ngan Dinasour kat belakang tu  katanya.




Berada dalam panggung dan sedia untuk menonton : )


Ketika awal menonton cerita nie A'shadieeyah tido,  bila cerita dah dekat 30 minit lagi nak habis, dia pun bangun. Bila bangun mula laa dia nak susu pulak. Ummi lak tak bawak susu A'shadieeyah, aduhhh kesianyer dia. Merengek-rengek lak nak susu, tak dapat susu dia nak pulak air. Air yang ada hanyalah air oren bikarbonat. A' shadieeyah lak jenis yang tak suka air tu. Merengek lagi dan lagi dan kemudian melarat pulak nak ayam. Nak ayam pulak anak kecik nie. Akhirnya abah pun ambil keputusan keluar dari situ bersama A'shadieeyah. Bila abah keluar, tak sampai 10 minit jer cerita pun habis. Abah keluar bawa A'shadieeyah beli makanan dan air, malahan keadaannyer yang merengek tu mengganggu pula penonton yang lain.


Selesai menonton, ummi dan Ahmadenijad menunggu abah di sini sambil anak-anak minum dan makan makanan yang abah beli untuk A'shadieeyah. 




Lepas tuu, balik laaa rumah. Gambar sebelah kanan, A'shadieeyah dalam kereta dan menuju ke rumah untuk pulang dan berehat   ; )


Sekian...