IKLAN

Wednesday, 29 April 2015

Gelagat A'shadieeyah April 2015

Di akhir bulan April 2015, Ashadieeyah sudah banyak perkembangannya. Rindu dengan keletahnya yang manja. Perangainya lak semakin hari semakin manja, yer laa orang tak der adik lagi hihiii. Apa yang dia cakap semua orang macam nak kena dengar. Kalau tak dengar apa yang dia tuturkan, mula laa macam nak mengamuk dia.


Abang Ahmadenijad pula sentiasa sabar dengan perangai adiknya. Adiknya pun memang naik minyak laa. A'sha pula dah semakin pandai menulis dan memegang pensel. Setiap hari memang rajin sangat menulis dan mewarna.

22 Mac 2015

 22 Mac 2015
Gambar tangan A'shadieeyah (Gambar atas) dan Ahmadenijad (Gambar tangan bawah). A'shadieeyah laa yang suka sangat nak ambik gambar ni. Paksa ummi suruh ambil gambar tangan dia hihiii.

Ini A'shadieeyah Hafthah (27 Mac 2015), umur 3 tahun 9 bulan : )

Bersama Zara, sepupu kepada A'shadieeyah  (21 Februari 2015)

 Hanif bersama A'shadieeyah (27 Februari 2015). Tema warna kuning, baju A'sha dah pendek. Dulu baju tu kainnya paras buku lali, sekarang dah paras lutut.

A'shadieeyah suka bergaya : )    (28 Februari 2015)

A'shadieeyah suka sangat main ipad mini ummi. Tak boleh dia nampak, mula laa nak tengok cerita kartun. Kartun kegemaran dia 'Upin Ipin', 'Boboiboy',  dan 'Hagimaru'. Ini yang menyebabkan ummi kena sorok ipad mini ummi hihiiii.  (8 Mac 2015)

A'sha bersama patung upin dia. Sayang sangat dia bantal busuk dia niee, tak boleh kena baring. Kalau sesiapa baring atas upin dia nie, dia pun kata " kemek laaa upin A'sha". (25 April 2015)



Satu hari di sebuah kedai runcit, 
pemilik kedai pun bertanya kepada A'sha " adik mana abang "? 
" abang sekolah " jawab A'sha pendek.
" dah sekolah? " soal pemilik kedai.
" dah, sekolah rumah mak, cikgu A'sha namanya Cikgu Angah" jawab A'sha sambil tersenyum bangga. 

Mak tu ialah penjaga A'sha dan merupakan mak saudara dia. Cikgu Angah tu pula ialah sepupu A'sha yang sering mengajar A'sha. A'sha suka sangat bercerita mengenai konon-kononya dia berada di sekolah. Bercerita dia ada kawan-kawan. Bila ditanya siapa kawan dia, hanya sorang jer kawannya iaitu Hanif ( anak saudara sepupu ).

A'shadieeyah kalau dengan ummi asyik nak bergaduh jer. Letih ummi memikir hihiii... ada jer tak kena dengan dia kalau dengan ummi. Tak boleh ditegur sikit, mula dia kata " ummi nie garang laaa ngan A'sha ". Errrmmmm... yer laa A'sha, iyer kan ajer laaa. 

Tapi kalau dah sayang tuu, sayang sangat laa dengan ummi. Asyik nak cium jer ummi ni  haaaahaaa. Bukan ummi jer yang A'sha nak cium, abang dia pun dia suka sangat nak cium. Abang pula suka lari daripada A'sha kalau nak kena cium  : )

Kejap jer rasanya A'sha dan semakin membesar dan semakin petah berkata-kata, tapi pelatnya tuu masih ada lagi : )







Wednesday, 22 April 2015

Pembedahan ~ abah di Hospital

Sejak akhir-akhir nie, suami kerap sakit kaki, terutamanya di bahagian lutut. Jelas kelihatan  bahagian atas lutunya membengkak. Hari minggunya (19 April 2015), pergi ke klinik dan dimaklumkan bukan gaout. Doktor menyarankan suami ke hospital. Hari isnin, suami bercuti dan pergi ke hospital. Suami diarahkan untuk berada di hospital pada keesokannya iaitu Selasa (21 April 2015). 

Hari nie 21 April 2015 ( Selasa ), seperti biasa Ahmadenijad pulang ke sekolah pada pukul 6.30 petang. Selepas ummi dan abah ambil Ahmadenijad, keadaan Ahmadenijad kelihatan letih dan tidak bermaya. Kami ke rumah mak tok Ahmadenijad. Ahmadenijad muntah-muntah selepas balik dari sekolah. Keadaan Ahmadenijad semakin lemah setelah 2 kali muntah-muntah. Kami membawanya ke klinik. Balik dari klinik, Ahmadenijad tertidur dengan nyenyaknya dalam kereta. 

Perjalanan malam tu diteruskan ke Pusat Rawatan Az-Zahra. Malam nie pula abah kena masuk ke sana untuk pemeriksaan kakinya tu. Hari nie juga suami buat pemeriksaan X-ray. Saya dan anak-anak balik ke rumah dengan keadaan Ahmadenijad yang demam. Keesokannya, Ahmadenijad tak pergi ke sekolah kerana keadaannya yang masih lemah. 

Hari nie 22 April 2015 (Rabu) aktiviti kokurikulum tiada kerana paginya telah diadakan pertandingan sukan untuk murid bagi acara padang. Jadi petang nie, pergi melawat suami yang telah dimasukkan ke Hospital Islam Az-Zahrah. Bawa anak-anak pergi melawat abah di hospital. Pagi nie juga abah kepada Ahmadenijad perlu menjalani MRI (Magnetic Resonance Imaging). Setelah melakukan MRI, doktor memaklumkan kemungkinan besar suami perlu menjalani pembedahan.  Duduk laa abah kat sini 3 hari 2 malam, untuk pemeriksaan lanjut sebelum pembedahan.


 Ahmadenijad tak sekolah hari nie, tak sihat muntah-muntah semalam. Melompat-lompat jer kerja dua beradik nie semasa kat Hospital Az-Zahrah.

Kami meminta supaya dipindahkan ke KPJ Kajang untuk melakukan pembedahan di sana. Pada 29 Mei 2015 (Rabu) suami perlu ke hospital pada jam 9 pagi. Pembedahan dilakukan pada sebelah petangnya. Tempoh masa dua jam diperlukan untuk pembedahan tersebut.

   Malamnya pergi melawat suami di Hospital KPJ bersama anak-anak dan kak ipar. Di Hospital KPJ pula suami perlu duduk di sini selama 4 hari 3 malam. Selama itu juga, setiap petang saya dan anak-anak akan melawat suami yang berada di KPJ.

 Malam pertama abah tido kat KPJ. Malam baru boleh melawat abah, siang ummi sekolah dari pagi sampai jam 6.30 petang baru balik rumah. Anak-anak rindu kat abah : )


 Dua orang budak yang tak berhenti-henti nak bermain kat hospital. Melawat abah, siap bawa permainan lagi dua orang nie. 


Hari Sabtu pada malamnya (2 Mei 2015) suami dah boleh discaj. Tapi dari pagi lagi suami kata akan discaj hari nie. Tapi tak pasti waktunya kena tunggu doktor maklumkan. Rupanya, dah malam baru boleh discaj. Suami juga perlu berehat dan diberikan cuti selama 2 bulan.   Seronok laa yer cuti lama  : )


Menu pada 30 April 2015 (Khamis) di KPJ. 

Suami masih lagi tak boleh berjalan jauh walaupun menggunakan tongkat. Kami minta bantuan jururawat untuk membawa suami menggunakan kerusi roda dan turun ke lobi. Kesian tengok suami yang seakan menahan kesakitan yang teramat.

Bila dah berada di rumah, suami masih lagi tak berapa kuat untuk bergerak. Masih bergantung dengan tongkat. Malahan, sakit selepas pembedahan tu masih terasa. Bisa dan berdenyut-denyut lagi kata suami. Abang ipar mencadangkan kedai di Seremban iaitu kedai perubatan cina. Abang ipar telah membelikan ubat buat suami. Selepas makan ubat tersebut beberapa kali, keadaan suami semakin baik. Bisa-bisa semakin kurang. Oleh itu, setiap hujung minggu sekiranya kehabisan ubat, kami pergi ke Seremban.



Seminggu selepas suami balik ke rumah, A'shadieeyah pula demam (9 Mei 2015 ~ Sabtu) sebelum tuu abang Ahmadenijad yang demam dan muntah-muntah.


Masih tersenyum lagi tuu hihiii...  cuba bagi ubat, aduhhh haiii sayang niee memang menangis laa. Puas pujuk baru nak makan ubat. 





Sunday, 12 April 2015

Ayam Pakcik Jack


Jalan-Jalan kat Giants di Saujana Impian, nak membeli barang-barang keperluan dapur dan rumah. Penat jalan-jalan kami pun singgah makan kat Uncle Jack Fried Chicken ~ 12 April 2015 (Ahad). Pertama kali makan kat sini, boleh tahan jugak laa. Anak-anak suka makan ayam kat sini. Harga pun murah dan berpatutan.

Inilah set  makanan kat sini yang menjadi pilihan kami. 

Ahmadenijad berselera jer dia makan nasi dan ayam nie : )

A'shadieeyah minum air MILO kotak, dia nie tak suka air bikarbonat. A'sha akan sebut air masam untuk air bikarbonat dan dia memang tak suka sangat air tu.







Thursday, 9 April 2015

Ikan BaKar ~ Bersama Petai

Malam nie 9 April 2015 (Khamis), suami belanja kami anak beranak makan di Ana Ikan Bakar Petai, Bandar Baru Bangi. Restoran ini terletak di Lot 29991, Persiaran Kemajuan, (Sebelah Balai Bomba Bandar Baru Bangi), Bandar Baru Bangi, Selangor. Boleh klik di link nie untuk mengetahui lebih lanjut tentang restoran nie yer    http://aibpbangi.blogspot.my/


Sayur Kalian dan TomYam campur.


Sotong dan udang masak masam manis. Berbaloi sangat sebab udang nie besar-besar : )


Bertepek-tepek petai kat atas ikan bakar nie. Memang sedap ikan bakar nie, rasa isi ikan yang lembut kerana dibakar dengan sempurna. Nampak jer daun pisang tu macam terbakar hangus tapi isi ikannya lembut. Sedap sangat ikan bakar dimakan bersama nasi panas, tom yam campur dan sayur kalian hihiii menu yang dipesan untuk makan malam : )



Kami memesan ikan jenahak dan ikan siakap bakar petai. Ikan Bakar ini dimasak bersama dengan sambal atau pes ikan bakar dan dihiasi atas ikan tersebut ialah petai. Kalau yang tak suka petai tu kena laa maklumkan awal-awal lagi yer. Ikan bakar nie boleh dimakan bersama dengan kicap pedas atau air asam, pilih jer nak yang mana anda suka : ) kalau tak suka, makan ikan bakar tu saje pun ok sebab ikan nie dah diperap dengan pes / sambal ikan bakar.



Licin dah pinggan nie, puas nak menghabiskan lauk. Abah pesan ikan bakar sampai 2 ekor bersaiz besar lak tuu... Alhamdulillah kenyang sudah : ) Harga makanan kami malam nie RM 148.60, berbaloi dengan makanan yang banyak dan sedap.


Inilah kedai Ana Ikan Bakar Petai. Meja-meja untuk pengunjung banyak disediakan di sini. Tapi kedai nie sentiasa dikunjungi oleh ramai pengunjung yang ingin menikmati hidangan di sini. Jom berkunjung ke sini menjamu selera bersama keluarga tersayang : )