Saturday, 6 September 2014

RamBut TerPaCak DenGaN ViCks

Petang 5 September 2014 ( Jumaat ), cuaca redup dan nyaman jer. Anak-anak dah lama terlelap kecuali A'shadieeyah yang terjaga dan memulakan projeknyer hahaahaa... projek aper laa yer 
Abang Ahmadenijad yang nyenyak tidur di ruang tamu di hadapan tv telah di dandan oleh A'shadieeyah. 

Abang Ahmadenijad sememangnya tidur dengan nyenyak hinggakan apa yang dilakukan oleh adik A'shadieeyah ke atas dirinya tidak disedari. Ummi pun tak sedar apa yang telah dilakukan ke atas abang Ahmadenijad. 

Terkejut ummi mendengar jeritan abang Ahmadenijad " Ummi...ummi... tengok laa aper adik buat ngan abang", kata Ahmadenijad. Jeritan yang kuat menyebabkan ummi tersentak dari tidooo mengadap televisyen.  " Adik buat aper abang " , ummi bertanya pada abang Ahmadenijad. Aduhhh... apa pulak hal nyer nie dengan abang Ahmadnijad. Ummi tengok rupa Ahmadenijad tak der aper  yang tak kena pun... malah rambutnyer bukan main lagi terpacak.

'Gel mana pulak laa abang Ahmadenijad dah kerjakan untuk rambutnya sampai terpacak macam tu', getus hati ummi. Ummi makin hairan dengan Ahmadenijad yang makin terjerit-jerit. Rasa nak marah pun ader jugak tapi kesabaran masih lagi menebal hihiiii....


Inilah keadaan rambut abang Ahmadenijad yang telah dikerjakan oleh adik dengan minyak vicks. Kesian abang Ahmadenijad, pedih mata dia huuuhuuuu...menangis dan pejam mata jer.


Abang pun menceritakan pada ummi bahawa adik telah menyapukan rambut abang Ahamdenijad dengan minyak Vicks. Vicks yang selalu digunakan untuk melegakan pernafasan anak-anak bila demam dan selsema. Malah digunakan juga jika anak ada masalah lelah macam A'shadieeyah. 


Minyak vicks yang baru di beli tinggal sisa jer ; )

Vicks botol besar yang baru dibeli pada 2 September 2014 ( Selasa ) adalah untuk A'shadieeyah. A'shadieeyah demam pada hari Ahad ( 31 Ogos 2014 ), dan tengah malamnya iaitu pada jam sekitar 12.15 tengah malam ( 1 Sept 2014 ) kami membawanya ke Klinik Zalfah ( Bangi ). Maklumlah badannya panas dan dia pun lemah jer dah tak lalu nak makan.


Muka sedih jer A'shadieeyah ketika di rumah. Lemah kerana demam : (



A'shadieeyah yang baring atas pangkuan di paha abangnya ... kesian Asha. Abang Ahmadenijad lak muka tu sebenarnya nak menguap...yer laaa dah awal pagi iaitu dalam jam 1 pagi memang ngantuk laaa. Masa nie dah berjumpa dengan doktor cuma nak tunggu ubat jer.




Gambar A'shadieeyah dan abang Ahmadenijad bermain di laman rumah. Paginya sihat jer, petang tu dah mula badan panas dan keadaan A'shadieeyah makin demam sebelah malamnya.


Pada 3 September 2014 ( Rabu ) kami membawa A'shadieeyah sekali lagi ke klinik memandangkan keadaan badannya masih lagi panas walaupun sudah diberi ubat. Malamnya sekitar jam 8.30 malam kami ke Klinik Mesra (Bangi) Pusat Pakar Mata. Ketika A'shadieeyah di bawa ke klinik pun keadaannya lemah dan suhu badannya masih panas. 




A'shadieeyah bergambar dengan patung upin ipin nyer. Muka sayu jer sebab tak sihat. Tapi bila sihat jer aniaya abang Ahmadenijad  : )

Sambung cerita pada hari Jumaat ( 5 September ) 2014, setelah Ahmadenijad sedar yang adiknya telah menyapukan vick pada rambutnya. Apa lagi Ahmadenijad bukan main laa jeritan dan tangisannya. Adik A'shadieeyah pula macam ketakutan sebab takut dimarahi. Bila ummi lihat keadaan rambut abang Ahmadenijad memang terukkk. Banyaknyer laaa minyak vicks yang telah disapukan pada rambut Ahmadenijad. 

Ummi cuba buang dengan menggunakan tisu tapi tiada jalan penyelesaian yang baik. Ummi arahkan Ahmadenijad untuk mandi dan shampoo rambutnya. Ummi membantu Ahmadenijad untuk mencuci rambutnya. Memang payah nyer laa nak hilangkan vicks dari rambut tu. Berulang-ulang kali di sapu rambut Ahmadenijad dengan shampoo tetapi kesan minyak vicks tu tidak juga hilang.  Lebih dari 10 kali letak shampoo dan rasanya dah lebih 20 kali kot, keadaan berminyak tidak hilang. Ummi pun ambil sabun buku dalam laci dan diberikan pada Ahmadenijad untuk digosokkan pada rambutnya. Yer laaa... kalau tak abis laa shampooo ummi nanti hahahaaa... yer laa kan dah letak shampoo pun tak hilang jugak. Tapi sama jer... gosok rambut dengan sabun buku pun masalah rambut berminyak vicks tidak hilang jugak... hahahhaaaa

Nak gelak pun ader jugak, kesian pun yer jugak kat Ahmadenijad. Paling sedih dengar bila abang Ahmadenijad kata " ummi, kenapa laaa adik buat abang macam nie" . Terharu ummi dengar abang cakap macam tu huhuuuu...

Ummi biarkan abang Ahmadenijad mandi dan tengok pula keadaan adik A'shadieeyah. Puteri hatiku nie sengeh jer... ummi pun tak marah sangat dia sebab kan dia demam. Demam demam pun dia boleh buat aniaya kat abang Ahmadenijad : )

Ummi lihat badan A'shadieeyah pun berminyak-minyak kerana disapu vicks. Habis muka, leher rambut  dan tangannya serta kaki telah disapu dengan vicks. Tapi tak laa banyak macam yang telah disapukan pada abang Ahmadenijad. Ummi pun lap muka dan dada serta bahagian badan  A'shadieeyah yang berminyak. Dia dengan muka selamba jer macam orang tak bersalah. Apa lagi ummi pun ambil laa gambar dia masa tu.


 Ini muka Asha selepas ummi dah lap ngan tisu... abis muka, leher, dada dan bhgn tangan serta kaki disapu dgn vicks... muka org yg mcm tak bersalah jer yg telah menganiaya abg ......Huhuhuuu

Selesai abang Ahmadenijad mandi dan setelah rambutnya kering, keadaan rambutnya seperti disapu dengan minyak. Kesian dengan rambut abg Ahmadenijad. Kesan dari vicks tu memang susah nak hilang. Rambut Ahmadenijad seperti diletak minyak. Rambutnya memang dah tak boleh disyampu untuk dibaik pulih. 

Jadi pada hari Ahad bersamaan dengan 7 September 2014, abah bawa Ahmadenijad untuk gunting rambut. 

Hari nie 8 September 2014, semasa ummi menulis di entry nie keadaan rambut Ahmadenijad telah kembali asal dan tidak lagi berminyak. Alhamdulillah segalanya dipermudahkan olehNya.






Wednesday, 2 July 2014

Persiapan UmRaH ~ RaMaDHaN 1435 H / 2014 ~ Part 1

UMRAH ~ RaMaDHaN 1435 H / 2014
PeRSiaPaN UMRAH ( Bahagian I )



Puasa tahun nie (2014), jatuh pada 29 Jun 2014 ( 1 Ramadan 1435 H ). Debaran hati kami makin terasa, gembira tidak terkata, riang keseronokkan tidak terhingga hingga tiada kata yang boleh menggambarkan betapa gembiranya kami kerana tahun ini di bulan Ramadhan kami diterima untuk mengunjungi rumahmu Ya Allah SWT. Seminggu lebih jer lagi dari tarikh dijangka untuk berangkat, barulah kami dapat keputusan untuk visa. Visa kami diluluskan.

Pelbagai perkara perlu diambil kira untuk persiapan kami menunaikan umrah pada tahun ini. Persiapan diri sendiri untuk menjadi insan yang mulia dan disayangi olehNya. Mengingati dosa-dosa yang dilakukan dan memohon doa serta bertaubah kepadaNya.

Kami juga perlu melakukan pemeriksaan kesihatan serta mengambil suntikan. Beberapa buah klinik swasta yang kami pergi untuk dapatkan suntikan, jawapan hampa telah habis. Kalau nak suntikan tu kena tempat pulak. Ok la, akhirnya segalanya berjalan dengan lancar.

Selain itu, ada bebrapa perkara lagi yang kami perlu sediakan. Di bawah ialah dokumen yang diperlukan untuk buat pendaftaran ( copy dari laman sesawang Rayhar ) :

1. Passport Antarabangsa yang tarikh tamat sah laku tujuh (7) bulan ke dari tarikh berlepas dan   mempunyai 3 muka surat kosong.
2. 4 keping gambar warna ukuran 6 x 4 cm, focus dari kepala ke dagu 4cm, jarak telinga ke telinga 3cm serta latar belakang warna putih.  

(Lelaki-Tanpa Kopiah/songkok/baju berkolar manakala Perempuan – Bertudung Hitam)

3. Salinan Sijil Kelahiran (cop di jpn) jika anak perempuan / lelaki ikut serta dan mykid bagi kanak-kanak yang berumur dibawah 12 tahun.
4. Salinan Surat Nikah (Cop pejabat agama) jika suami isteri pergi bersama.
5. Buku Rawatan Kesihatan Antarabangsa (Vaccine ACYM-135)
6. Surat Perlepasan Sekatan Perjalanan dari jabatan berkenaan (Jika berkaitan)
7. Lain-lain Dokumen yang perlu akan dimaklumkan kemudian berdasarkan perihal seseorang pemohon.
Segala dokumen nie suami yang uruskan, memandangkan saya akan pergi bersama suami dengan  pakej dari RAYHAR. Memandangkan kami perlu menyediakan buku rawatan kesihatan, maka kami perlu mengambil suntikan. Satu suntikan diperlukan untuk vaksin ACYM-135  dengan sekali suntikan RM 150 diambil pada 11 Mei 2014. Suntikan nie memang untuk semua jemaah yang ingin mengunjungi Tanah Arab. Suntikan kedua saya terlupa lak untuk aper manakala suntikan ketiga ialah Pneumococcal Vaccine diambil pada 28 Jun 2014.
Suntikan ke 3 tu menyebabkan lengan saya yang dicucuk tu membengkak. Malahan tangan berasa sakit dan sengal sangat-sangat. Berdenyut-denyut lak masa nak tidur tu. Tak tahu laa, agaknya selepas cucuk petang tu, malamnya mengemop lantai. Agaknya tangan yang bekas dicucuk tu bekerja kuat maka sakit laa ia … entah laa teori sendiri jer. Jadi untuk pergi umrah nie, kami mengambil 3 jenis suntikan. 

Pada 21 Jun 2014, kami mengikuti kursus sehari di Majid As-Syakirin, KLCC dari pagi hingga jam 4.30 petang. 

Masjid As-Syakirin, KLCC

Malahan kami juga dah dapat beg-beg dari RAYHAR dan semuanya berwarna ungu, cantik sangat : )
Sepatutnya kami berangkat pada 2 Julai 2014, tetapi disebabkan ader peraturan dan undang-undang baru dari Arab Saudi, visa kami lambat juga dapat. Masa kami untuk menunaikan umrah dipendekkan dan kami dimaklumkan tarikh kami berangkat pada 3 Julai 2014 (Khamis). 
Alhamdulillah, syukur kerana visa kami diluluskan untuk ke sana walaupun tempohnya dipendekkan sikit. Kurang sehari jer pun. Malahan pada awalnya kami dimaklumkan menaiki pesawat Saudi Arabian Airlines, tetapi bertukar pula kepada pesawat FLYNAS. 
Persiapan untuk baju-baju dan telekung dah ader, saya guna telekung yang sedia ada jer, tak beli yang baru pun. Suami jer yang membeli baju baru untuk kegunaannya di sana. Saya pula hanya menempah jubah putih manakala tudung saya buat sendiri.
Esok nak bertolak, malamnya baru kami mengemas segala barang keperluan untuk dibawa. Pagi 4 Julai 2014 tu kami dah bersiap awal. Jam 7.15 pagi kami dah hampir bersiap dan keluar dari rumah. Anak-anak ditinggalkan dengan kakak, pagi nie bawa anak-anak terus keluar dan tinggal bersama kakak. Anak saudara menghantar kami berdua ke lapangan terbang Antarabangsa Kuala Lumpur.



Di KLIA

Setibanya di sana (KLIA), kami berkumpul di satu tempat ditingkat 5. Kami diberi tag nama untuk digantung pada leher. Selepas tu, kami perlu mendaftarkan beg. Segalanya diuruskan oleh agensi. Kami tak perlu beratur pun untuk menunggu. Sangat mudah segalanya diatur oleh agensi.
Kami diberikan taklimat oleh pihak agensi dan passport diberikan kepada kami. Sesiapa yang dah dapat passport boleh laa bergerak menaiki trans untuk ke balai berlepas.
Penerbangan kami dijangka pada jam 12.45 petang, kami pun akan berlepas mengikut jadual yang telah ditetapkan. 
Sambung UMRAH ~ RaMaDHaN 1435 H / 2014 ~ Part 2





 

Monday, 30 June 2014

APC 2013 - 24 Jun 2014




Kerani menghulurkan sehelai kertas. Belum sempat saya membaca surat tersebut, kerani mengucapkan tahniah kepada saya. Saya terkejut juga, TAHNIAH untuk aper? Surat ditangan terus dibaca dengan teliti. Sesuatu yang tidak disangka kerana, surat tersebut menyatakan saya terpilih untuk menerima Anugerah Perkhidmatan Cemerlang 2013. Alhamdulillah, terima kasih atas segala yang telah diberikan olehMU Ya Allah SWT.

Bertempat di SMK Sungai Long Baru, diadakan majlis Anugerah Perkhidmatan Cemerlang 2013 yang diadakan pada 24 Jun 2014. Acara bermula dengan nyanian lagu kebangsaan dan kemudian tarian oleh murid-murid dari Sekolah Kebangsaan. Selesai acara menyampaikan ucapan, sampai laa pula acara menyampaikan sijil kepada penerima anugerah ; )



Murid-murid yang berpakaian cantik dan berwarna ceria sedang menari di atas pentas : )

Selesai majlis penyampaian hadiah, kami menjamu selera. Lepas tu apa lagi BALIKKK lerrrr hihiii...