Thursday, 6 November 2014

Anak-anak DeMaM + Ummi ~ KeMBanGaN PaRaDiSe BiSTro 2014


~ KeMBanGaN PaRaDiSe BiSTro ~ 2014


Hari nie cuaca petang mendung dan hujan. Pagi tadi cuaca baik dan cerah, tetapi petangnya hujan membasahi bumi. Alhamdulillah sejuk sikit dan pokok-pokok pun segar disirami air hujan. Pada petang ini ( 6 November 2014 ; Khamis ) abah kepada Ahmadenijad baru balik dari 'outstation'. Ummi, abah dan A'shadieeyah keluar untuk ambil abang Ahmadenijad di Tadikanyer pada petang tu. Suka laa abang Ahmadenijad kalau abah dan ummi datang ambik dia. 

Hari nie juga A'shadieeyah tak sihat, sama laa dengan ummi pun tak sihat juga. Abang Ahmadenijad memang dah tak sihat dari hari Isnin lagi. Pada hari Isnin ( 3 Nov 2014 ) selepas Maghrib, kami bawa Ahmadenijad ke klinik. Alhamdulillah sekarang Ahmadenijad dah sihat.

Selepas ambil Ahmadenijad di Tadika ABC di Seksyen 15, kami terus mencari kedai makan. Kami singgah di Kembangan Paradise Bistro. Keadaan cuaca masih lagi renyai-renyai. 


Gambar sebelah kiri diambil dari sudut pandangan dalam kereta : )
Gambar sebelah kanan lak tangan A'shadieeyah yang sibuk nak tengok aper menu kat sini. Eeemmmm... pandai baca ker hihiii ker tengok gambar jer. Abang Ahmadenijad lak mukanya masam jer sebab ngantuk dan baru bangun tidur...zzzz



Menu-menu yang menarik dan harga yang berpatutan. Abaikan gambar yang blurrrr tuuu hihiiii



Adik A'shadieeyah yang demam dan kepala bertepek tapi tetap senyum macam paksa jer hihiii ; )



Dah sampai pun air yang dipesan... barli panas dan teh o ais.



Nasi goreng kampung ( Gambar kanan ) dan Nasi Goreng Daging Merah.



Mee goreng (Gambar kiri ) kepunyaan Ahmadenijad dan udang goreng pula untuk A'shadieeyah (Gambar kanan ). Udangnya tak besar sangat, saiz kecil jer tapi sedap : )


Selesai makan, apa lagi ditunggu balikkk daaa hihiiii...




Saturday, 25 October 2014

Jazz House Buffet Steamboat & Grill


Hujung minggu nie ( 25 Oktober 2014 ~ Sabtu ) kami bermalam di Swiss Garden, Kuala Lumpur. Malamnya selepas waktu Maghrib kami pun Jalan-Jalan Cari Makan di Jalan Raja Alang, Kampung Baru, Kuala Lumpur. Restoran yang menjadi pilihan kami ialah di Jazz House Buffet Steamboat. Memang berbaloi sangat makan kat sini. Harga berpatutan untuk satu kepala RM 35. Kami dapat harga murah sikit laa, memandangkan suami ada pertalian persaudaraan dengan tuan kedai.

Laluan untuk ke sini memang sempit dan dipenuhi kereta di bahu-bahu jalan. Tapi jangan risau kerana berhampiran dengan restoran ini terdapat lot tempat meletak kereta yang luas. 

Makan kat sini bertemakan steamboat & grill seperti nama kedainya. Sekepala RM 35, dan boleh makan seberapa banyak yang boleh. Tapi, kalau anda membazirkan makanan akan dikenakan bayaran pula yer. Oleh itu, jangan ambil makanan mengikut hawa nafsu, tapi lepas tu membazir pulak yer. Ambil makanan mengikut tahap kemampuan masing-masing. 

Terdapat pelbagai jenis makanan laut serta daging disediakan disini. Malahan, terdapat juga makanan laut dan daging yang telah diperapkan dengan bahan-bahan untuk dipanggang. Saya lebih berminat dengan daging kambing yang telah diperap dengan rempah, serta beberapa jenis makanan laut seperti udang dan sotong.

Selain itu juga, terdapat ABC (Air Batu Campur), pelbagai jenis lauk, gula-gula, air panas dan sejuk yang boleh dipilih oleh pengunjung yang datang ke sini. A'shadieeyah biasa laa bila tengok gula-gula, mashmallow dan pelbagai jenis gula-gula yang menjadi pilihan sampai rabun mata nak memilih : )

Untuk maklumat lanjut boleh la layari laman di sini   https://www.facebook.com/Jazzhousebuffet



  Tengok tuu gaya Ahmadenijad, dia sibuk nak memanggang udang : )



Nasi goreng pilihan suami. 


Kuah tom yam menjadi pilihan kami sekeluarga. Campak jer apa-apa lauk, mee dan sayuran kat dalam air rebusan tom yam tu. Kemudian pilih laa pelbagai jenis sos yang disediakan untuk dimakan dengan lauk yang telah panggang. 



Cantik sangat pemandangan yang berlatar belakang bangunan KLCC. 


A'shadieeyah makan ABC (Air Batu Campur), errmmm sedap sangat : )


Ahmadenijad dan A'shadieeyah di hadapan kedai ketika kami selesai menjamu selera dan nak balik semula ke hotel. 



Bingkai gambar yang terletak berhampiran dengan kaunter pembayaran. 


Sesiapa yang berkunjung ke sini pasti berpuas hati menikmati makanan di sini. Pelbagai aneka hidangan disediakan dan pasti berbaloi dengan bayaran yang berpatutan. Bagi saya, hidangan makanan  memang memuaskan. Macam-macam ada, harga lak memang murah. Ini pertama kali kami berkunjung ke sini. Pastinya kami akan ke sini lagi untuk menikmati hidangan yang lazat dan sedap. Rugi kalau tak datang sini, jom ramai-ramai gi sini ; )



Thursday, 23 October 2014

CholeQ ~ Okt 2014 ~

Dengar perkataan coleq, kat fikiran macam makan buah mangga yang di coleq.  Pertama kali datang ke kedai makan ( 19 Oktober 2014 ) di Restoran CholeQ kami rasa teruja nak makan kat sini. Tak pasti aper menu istimewa di sini, yang tertera di kain rentang ialah maggie ketam dan Nasi Kak Wook. Hari nie kami datang pada waktu tengah hari. Kami dimaklumkan menu yang ader ialah Nasi Kak Wook. Manakala kalau nak makanan ala carte ( order ) hanya ada pada waktu petang-petang dan malam. Jadi menu kami untuk tengah hari nie ialah Nasi kak wook. Nasi kak wook nie dihidangkan dalam bungkusan. Nasi nie ada sambal yang berwarna hijau, ayam goreng, kuah kari dan macam ader pajeri nenas. Apa yang ada dalam bungkusan nasi tu hanya pandangan saya, tapi adakah betul kuah kari atau pajeri nenas tu tak pasti laa, tekak saya rasa macam tu hiihiii... : )   Secara jujurnya, nasi kak wook memang sedap dan terbaik serta harga pun murah dan berpatutan sangat.

Gambar yang terdapat dalam kedai di Restoran CholeQ : )





Minta maaf laa yer, gambar nasi kak wook tu terlupa lak nak ambik. Tak sabar punya nak makan dengan aroma baunya memang sedap. Hanya ambil gambar anak-anak yang tak sabar minum air dalam cawan yang memang besar. Sangat berbaloi minum kat sini dengan harga yang murah dan dalam gelas yang besaq lak tuu ; )



Sesiapa yang berminat nak pergi makan Maggi ketam, boleh laa datang ke alamat seperti dalam gambar di atas. Restoran nie terletak sebaris dengan Econsave di Jalan Reko di hujung kedai yang berhampiran dengan stesen minyak Petronas.



Pada 23 Oktober 2014 (Khamis), sebelah malamnya kami datang sekali lagi ke kedai nie untuk menikmati maggi ketam.  Abah Ahmadenijad pesan 2 mangguk maggi ketam dan 2 jenis choleq. Terkejut jugak bila sampai jer pesanan, tengok maggi ketam tu ... banyaknyer : )  Semangguk maggi ketam tu ada 2 ekor ketam yang bersaiz besar.  Kenyang sangat dah kami nie, sebelum sampai maggi ketam tu, kami pesan 2 jenis choleq. Selesai menikmati choleq tuu, pesan lak maggi ketam. Kami pun sememangnya teramat-amat laa kenyangnyer... Alhamdulillah 



Ahmadenijad bersama 2 mangguk maggi ketam.



Nie pula adalah menu choleq. 



 Nie choleq yang saya pesan. Isinya ader ayam, cucur, sayur tauge, keropok  dan pelbagai lagi serta sos . Isi tu bergantung laa jenis choleq yang di pilih. Ada pelbagai jenis choleq yang boleh di pilih, pilih jer mana yang berkenan : )


 Selesai dah kami makan, tinggal kuah jer : )
Maggi Ketam nie memang sedap dan harga pun berpatutan, semangkuk besar dengan 2 ekor ketam berharga RM 20 sahaja ; )