IKLAN

Wednesday, 17 December 2014

~TeLaGa AiR~


Hari nie 16 Disember 2014, berangkat ke Kuching. Esok penerbangan saya dan anak-anak serta kedua ibu bapa ke KL. Perjalanan ke Kuching mengambil masa sekitar 5 jam dari kampung. Kalau tak banyak singgah menyinggah hanya 4 jam jer. Tapi disebabkan kami nie banyak singgah jadi lambat laa sikit.



Singgah di Pekan Balai Ringin, pergi ke tandas hahaa... kuih-muih yang jual kat sini murah dan bersaiz besar. Rasa pun sedap : )
Gambar di atas, A'shadieeyah bersama adik saya. Kami bermalam di rumah adik malam nie. 


Esoknya, 17 Disember 2014 ( Rabu ) kami jalan-jalan. Selepas pergi ke Matang Wildlife Centre, kami pun pergi ke Telaga Air untuk makan makanan seafood di sana.



Adik pesan ABC Special nie. Banyak nyer laa ABC nie dan sedap : )



Umai udang yang sedap sangat. Bahan-bahan untuk buat umai nie ialah udang sedar, asam limau kasturi / asam kelubi, cili api dan cili besar, bawang merah / bawang besar, bawang putih, garam dan perasa secukupnya. Mudah jer bahan-bahannya, dan sedap rasanya : )



Kerang masak kicap, sotong goreng tepung dan nangka masak lemak.



Kami memesan makanan laut seperti ketam berlada, sotong goreng tepung, kerang masak kicap, sayur nangka masak lemak dan umai. Memang berbaloi makan kat sini, sebab harga memang murah. Jumlah/ harga untuk semua makanan nie termasuk air hanya RM 60 lebih jer. Murah sangat kan dan banyak lak tu makanan nyer, sangat berbaloi dan sedap.





Atuk teman Ahmadenijad dan A'shadieeyah bermain kat taman.



Pemandangan di Pekan Telaga Air, cantik tempat nie dan bersih. 



Kami di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching. Malamnya penerbangan kami ke KLIA. Tamat cerita kami untuk percutian di kampung dan di Kuching. Sambung cerita kat Semenanjung  la pulak yer.





Thursday, 4 December 2014

~ChikenPox~ Ahmadenijad 2014


Cuti sekolah nie kami balik kampung. Penerbangan di KLIA pada 29 November 2014. Abah tak ikut serta, biasa laa sibuk dan tak boleh cuti lama-lama. Saya anak anak-anak jer balik, selama 2 minggu lebih. Tengok jer laa aksi anak-anak kat KLIA : )



A'shadieeyah bila beraksi posing nyer bukan main lagi : ) hahaaa...



 Abang Ahmadenijad segak bergaya hihiii... 

Tapi kesian kat Ahmadenijad pada 3 Disember 2014 ( Rabu ), sebelah petangnya ummi tengok macam ruam di bahagian badannya. Tapi tak ketara sangat merahnya. Tergerak juga dalam hati 'campak' ker nie. Cuma saya letak bedak berubat jer kat badan dia, yer laa. Esok paginya (4 Dis 2014), keadaan badannya berbintik merah makin ketara dan seperti berair. Namun, cuma kecik jer bintik merah tu dan tumbuhnya jarang-jarang. Gambar di bawah menunjukkan keadaan Ahmadenijad tak teruk lagi bintik merah tu.


4 Disember 2014, keadaan Ahmadenijad hari pertama kena 'chikenpox'.



Ini pula keadaan dia pada 5 Disember 2014, semakin banyak lak tumbuh kat badan dia dan muka.
Sepanjang tempoh kena penyakit nie, memang ummi bagi pantang habis kat Ahmadenijad. Ayam dan makanan yang boleh menyebabkan gatal memang tak disentuh. Hanya makan sup ikan jer dan nasi. Sampai Ahmadenijad kata kat Ummi " Hari-hari makan makanan yang sama ker ummi? " hahhahaa... kesian dia. Ummi kata Niejad kena bersabar kalau nak cepat baik dan tiada parut di badan dan wajah tu : ) 


6 Disember 2014, semakin banyak keluarnya dari badan dan makin teruk kat bahagian dahi. 
Semakin tumbuh di celah-celah badan dia. 


 ~ 6 Disember 2014 ~ Alhamdulillah chikenpox tu keluar banyak tapi jenis kecik-kecik jer, jadi parutnya kurang laa. Ahmadenijad pun tak demam, keadaan badannya normal jer dan sihat. Sekali jer bagi dia makan ubat, lepas tu tak der dah makan ubat. Hanya ubat sapu dibadan tu kerap kali ummi buat, kalau tak dia akan rasa tak selesa kalau tak sapu ubat. Bila disapu ubat pada seluruh badan dia akan mengurangkan rasa gatal.


Adik A'shadieeyah yang sudah suka buat kerja sekolah hahahaha... dah pandai mewarna dengan baik.
Alhamdulillah A'shadieeyah tak terkena jangkitan penyakit nie dari abang dia : )



~7 Disember 2014~ Sebelum tido, ummi ambik gambar dia nie.


 
~8 Disember 2014~ Keadaan dah semakin baik dan hanya tinggal parut dan bintik-bintik merah.
Bila kami dah pulang semula ke Semenanjung ( 17 Disember 2014 ), keadaan mukanya dah semakin baik dan tiada parut, alhamdulillah syurkur ke hadrat ALLAH SWT.



~ 13 Disember 2014 / SABTU ~ Keadaan Ahmadenijad dah semakin ok. Tinggal kat dahi tu lagi yang masih belum baik.






Thursday, 27 November 2014

EconSave LAGI ...


Sekali lagi kami menjamu selera kat sini iaitu di Econsave, Jalan Reko, Kajang pada 27 November 2015 ( Khamis ). Tengok gambar jer yee... hihiii ; )







Ahmadenijad makan makanan adiknya iaitu laksa penang.



Menu pilihan ummi, nasi ayam penyek.



Menu pilihan abah, mee sizzling.



Ahmadenijad pula pesan makanan ' Lamb Chop'. 


Sunday, 23 November 2014

Graduation Day Ahmadenijad AL-Harits ~ 2014 ~


Hari Graduation Day Ahmadenijad diadakan pada 23 November 2014 ( Ahad ). Sebelum tiba hari graduation nie, setiap hari Ahmadenijad berlatih untuk persembahan dia. Teks yang perlu dihafal punya laa panjang, berhelai-helai muka surat. Hebat betul cikgu-cikgu yang mengajar anak-anak di Tadika nie kerana berjaya mendidik mereka sehingga hafal teks tersebut.


Surat Jemputan untuk ke Konsert Graduation 2014, yang diadakan di Auditorium Kementerian Pendidikan Parcell-E. Manakala ibu bapa pula dikehendaki memakai persalinan kemelayuan 60an, 70an dan 80an.

Kami bawa Ahmadenijad awal ke Putrajaya untuk sesi latihan. Ibu bapa telah dimaklumkan untuk membawa anak-anak awal ke Dewan untuk berlatih pada hari tersebut. Sepatutnya latihan diadakan pada hari lain sebelum graduation, tetapi ada berlaku masalah teknikal dengan dewan tersebut maka latihan diadakan pada sebelah pagi dan hari graduation diadakan sebelah petangnya. 

Selepas menghantar Ahmadenijad pergi berlatih, kami 3 beranak pun pergi laa jalan-jalan di Putrajaya beli makanan dan air.


Tentatif untuk Majlis Graduasi dan Konsert, turut diberikan juga 'door gift' kepada setiap ibu bapa. Berdasarkan tentatif, persembahan Ahmadenijad akan diadakan pada pukul 3.30 petang. Persembahan yang akan dipersembahkan ialah Bicara Berirama.




Di luar dewan terdapat pentas yang dihias cantik khas untuk bergambar. Tema untuk hari graduasi nie ialah bertemakan Persalinan Kemelayuan Era 60an 70 an dan 80 an. A'shadieeyah bukan main lagi berposing kat situ hihii : )




Ahmadenijad dan rakan-rakan sebaya yang segak menggayakan jubah khas untuk hari Graduasinya. Ibu bapa diberi peluang untuk mengambil anak yang menggayakan jubah nie. Selepas tu, mereka ni ada lagi persembahan akhir.




Bukan main lagi A'shadieeyah peluk abang bila bergambar. A'shadieeyah nangis-nangis nak naik jugak atas pentas bergambar dengan abang kesayangannya nie hihiii : )


Ahmadenijad yang masih menggayakan baju yang digunakan semasa persembahan Bicara Berirama. Macam Pak Pandir jer pakai songkok macam tu Ahmadenijad...huhuuu kalau Ahmadenijad baca blog ummi nie mesti merajuk dia hahahaa...



Adik A'shadieeyah yang sibuk nak berpossing dengan abangnya Ahmadenijad. Semua murid dikehendaki pakai baju dan seluar hitam macam nie ketika datang ke auditorium untuk hari graduasi nie.



Gambar anak patung beruang yang menjadi kenangan. Selepas ambil gambar nie, ummi dan A'shadieeyah turun ke pentas untuk ambil gambar Ahmadenijad. Balik semula ke tempat duduk nie, anak patung dah hilang. Tak per laa, tak der rezeki untuk kenang-kenangan Ahmadenijad. Cukuplah sekadar gambar nie ditatapi sebagai kenangan di kala Ahmadenijad dewasa kelak. 

Gambar sebelah kanan pula adalah sijil Ahmadenijad dan gambar dia. Dah tamat zaman pra-sekolah / tadika maka bermulalah pula untuk zaman sekolah rendah pula pada tahun 2015 nanti. Semoga Ahmadenijad menjadi anak soleh yang dapat membanggakan ummi dan abah dengan pendidikan dunia dan akhirat. 
 
 
Gambar Ahmadenijad bersama rakan-rakan dan guru-guru yang berada di Kelas 6 Swarovski pada tahun 2014.