IKLAN

Sunday, 18 July 2010

AhMaDeNiJaD GeNaP 2 TaHuN, 2010


SeLaMaT HaRi LaHiR Ke-2 : AhMaDeNiJaD AL-HaRiTs

Pada 10 Julai 2010 (Sabtu), merupakan hari lahir Ahmadenijad AL-Harits yang ke 2. Sekejap jer masa berlalu dan kini Ahmadenijad dah pun berusia 2 tahun. Keletahnyer bukan main lagi...bercakap memang dah pandai...pelatnyer pun kurang.


Ahmadenijad suka sangat bila mendengar lagu 'Happy Birthday' dinyanyikan untuk dia...reaksi mukanyer seolah-olah teruja gitu..hehehee... Beberapa kali Ahmadenijad meniup lilin yang terdapat di atas kek, namum hampa kerana tak juga padam. Tapi tiupan dari Ahmadenijad yang seterusnya dibantu oleh kak Lisa (cousin Ahmadenijad) tanpa pengetahuan Ahmadenijad akhirnya berjaya ;)


Ahmadenijad memotong kek hari jadinya...seronok betuiii dia.

Ahmadenijad memang suka mandi dari kecil lagi...bila masa untuk mandi, memang dia suka mandi lama-lama. Semua perkara dia nak buat sendiri, nak sabunkan badan, berus gigi, sabun rambut...semuanya hendak dilakukannya sendiri.

Tengok laaa aksi Ahmadenijad nie...tengah dia mandi dia panggil ummi dan abah tengok muka dia lak. Katanya "muka Jad putih" ...terjerit-jerit lak tuu bagi tau kat ummi dan abah. Bila ummi dan abah tengok, apa laa yang putih...rupanya muka dia diletaknyer buih-buih sabun...ermmm selamat laaa sabun tuuu khas untuk kanak-kanak dan tidak memedihkan mata, kalau tidak mesti meraung laaa sakit mata..heheee

Malahan, kalau nak makan pun dia nak suap sendiri. Sememangnya Ahmadenijad dah pandai menyuapkan nasi kemulutnya menggunakan sudu atau tangan dengan sendiri. Diperingkat awal, ummi dan abah ajar dia menyuapkan nasi kemulut, dan memerlukan pemantauan agar nasi tak tumpuh. Kini, Ahmadenijad sudah mahir untuk makan dengan sendirinya tanpa bantuan ummi lagi. Makanan kegemaran Ahmadenijad ialah sayur dan sejak dia hendak memasuki usia setahun 11 bulan, makanan kegemarannya juga ialah telur rebus dan keju. Nak makan telur rebus pun nak kopek sendiri kulit telur. Nampak jer telur dia nak ambil dan ketukkan kulit telur di dinding. Ahmadenijad nie mesti ingat semua telur dah sedia macam dimasak, sebab tu laa dia main ambik jer telur yang di dalam peti sejuk dan terus ketuk di dinding. Setakat nie, belum terjadi lagi telur yang mentah diketuknya sebab dah tahu perangai dia yang suka makan telur. Jadi, dalam peti tu hanya ada telur ayam yang dah direbus dan sedia untuk Ahmadenijad makan jer..yummmy...yummmy dan 'sedap telur' kata Ahmadenijad.

Ahmadenijad bermain bersama abg Amir (cousin Ahmadenijad).

Ahmadenijad juga suka sangat melompat dan bergambar. Perkara yang ummi malas sangat ialah bila ummi nak ambik gambar dia, dia pun possing laaa...lepas tuuu sibuk lak nak ambik gambar ummi pula...alahaiii mana boleh main-main ngan kamera ummi... : )


Suka sangat kalau dapat pakai baju Upin & Ipin nie... kalau nak tido lak nak pegang anak patung Upin & Ipin juga.


Dah besar anak ummi nie...dah 2 tahun : )

Sekarang nie Ahmadenijad dah pandai mengamuk kalau tak dibelikan barang mainan terutamanya kalau masa tuu dia memang ngantuk dan nak tido...memang buat perangai betuiii laaa. Tapi kalau mood dia ok jer, kita pujuk-pujuk dia ok jer tak der la nak beli pun.

Semoga menjadi anak yang soleh dan patuh kepada suruhan agama dan menghormati orang tua. Jangan suka buli abah dan ummi untuk beli barang mainan yer..huhuuu kopak duit dengan benda-benda yang tak berfaedah... ; )


No comments: