IKLAN

Wednesday, 18 December 2013

The 12 ApoStleS, PorT CampBell NaTioNaL ParK ( Part 3 # MeLBourne - In Spring )


Kami DatanG LaGi Ke Sini, MeLBouRne - In SpRinG ( Part 3 )

Port Campbell ; Great Ocean Road
Hari Pertama : 18 November 2013 ( Isnin )




Perjalanan dari Loch Ard Gorge ke 12 Apostles hanya mengambil masa sekitar 10 minit jer. Tempat pakir kereta di sini memang luas. Kami pun mencari-cari juga tempat pakir kereta yang kosong, Alhamdulillah dapat juga pakir kereta walaupun kena laa berjalan jauh sikit. Di sini, ramai pengunjung berbanding ketika kami berada di tempat-tempat sebelum nie. Malahan, laluan yang perlu kami lalui juga tidak laa jauh sangat. Sepanjang laluan pejalan kaki, terdapat papan tanda yang memberi amaran supaya pengunjung berhati-hati dengan ular.   Tetiba teringat lak kat Sherbrooke River tu, siap duduk-duduk kat dalam rumput-rumput yang merimbun. Selamat tak der ular yang bersarang kat situ ..hehehee Alhamdulillah ...

Disini juga terdapat tempat untuk helikopter mendarat. Siapa yang berminat nak menaiki helikopter boleh laa menyewa perkhidmatan ini.


Maklumat di atas nie terletak di tepi dinding sebelum masuk ke kiosk nie. Kedai yang menjual pelbagai barangan cenderahati, makanan ringan pun ader jugak. Masuk ke kedai nie dan keluar pintu belakang dan terus bergerak menuju ke arah pantai.  


Maklumat tentang tempat ini untuk semua pengunjung yang datang ke sini. 



Melalui kawasan seperti terowong kecil ini sebelum sampai ke pantai. Tertulis di papan tanda ' Twelve Apostles, Port Campbell National Park'. Dulu memang ada 12 batu-batu nie, tapi sekarang dah tinggal sekitar 8 jer. Biasa la batu yang berada di pinggir pantai yang sering dilanda ombak. 





Langit yang membiru dan tumbuhan yang menghijau. 



Pemandangan yang cukup indah.









Macam kepala dan ada mulut jer batu yang paling kecil tu ; )




Disebalik pohon-pohon renek dan ranting-ranting kayu.



Kombinasi warna yang cukup indah dan pemandangan yang sememangnya memukau mata yang memandang.



Disebalik bunga kecil yang berwarna kuning, sangat indah ciptaanNya.



Disebalik pohon-pohon renek yang menghijau dan langit yang membiru.



Bunga di pinggir laluan pejalan kaki.



Kat sini memang banyak sangat pohon renek nie. Cantik sangat tumbuhan nie.



Deruan ombak yang menghempas pantai kelihatan beralun-alun dan berwarna putih kebiru-biruan.



Disebalik ranting kayu. 




Di tempat pakir kereta pulak, kami terpandang laa ada beberapa  kereta antik. Berjumpa juga dengan tuan empunya, rupanya hari nie mereka ada konvoi untuk kereta-kereta antik. Mereka berkumpul dan kemudian akan bergerak entah ke mana, lupa lak nak tanya. Sempat laa jugak kami ambik gambar kat kereta-kereta antik nie.



Kereta antik yang berwarna silver begitu menawan sekali : )



Nie lah helikopter yang boleh pengunjung sewa. Naik nie, boleh laa pusing-pusing tengok pemandangan dari atas lak.. errmmm mesti best kan. Teringin pun ader nak naik helikopter, makanya kami pun bertanya laa harganya. Mahal sangat la pulak nak naik nie. Tak per laaa, dah tengok pun semua pemandangan tadi, tak perlu laa nak naik helikopter nie…pujuk hati hehehee...


Sambung lagi yer cerita kami di Apollo Bay dan Angelsea … ( Part 4 # MeLBourne - In Spring)  ; )









4 comments:

Jari Manis said...

Subhanallah...cantik betul view batu2 di tepi pantai tu...

Bukan main lagi model sorang tu pose kat depan kereta antik tu heee

miesha said...

hahahaa… ambik peluang pose kat kereta, tuan punyer kereta tak der : )

mysha said...

Canteknya la hai view dia.. Sgt2 ohsem!! Bila nak smp sana nih..hik3

Huh jeles da nih tgk posing depan kete antik tu... jeles nih..!!

dilabangiWORLD said...

salam kenal
sangat menarik percutian ini dear