IKLAN

Sunday, 3 June 2012

A'shadieeyah Hafthah 11 BuLaN - MeNuLiS

 A'shadieeyah suka sangat melukis, peringkat awal A'shadieeyah kurang mahir memegang pen tersebut. Bila ummi ajar cara pegang, A'shadieeyah dapat memegang dengan betul.

Pada 30 Mei 2012 (Rabu) , genap la umur A'shadieeyah Hafthah 11 bulan, manakala abangnya Ahmadenijad Al-Harits berusia 3 tahun 10 bulan 21 hari.

A'shadieeyah dah pandai pegang pensel untuk menulis. Di usia ini juga, giginya baru sebatang di bahagian bawah. Itupun, giginya baru separuh jer yang keluar. 

Terlalu leka A'shadieeyah dengan menulis.

A'shadieeyah kerap juga berebut pensel dan buku dengan abangnya untuk menulis. A'shadieeyah laa yang kerap menangis kalau tak dapat pensel dan buku abangnya.

Abang Ahmadenijad sejak dah bersekolah di PASTI pada bulan Februari 2012, telah banyak yang diketahuinya. Ahmadenijad sudah pandai membaca doa belajar, mengucap 2 kalimah syahadah, doa tubuh badan, dan mengenal huruf . Ahmadenijad juga telah mengenal warna dan bentuk. Al-fatihah dan doa makan telah pun di hafal oleh Ahmadenijad sebelum ke sekolah lagi, ummi yang ajar. Ahmadenijad juga banyak belajar bahasa Inggeris dari rancangan televisyen. Malahan, paling Ahmadenijad suka ialah menyanyi. Menyanyi bukan main lagi, idola Ahmadenijad ialah Faizal Tahir dan Hafiz. Dia boleh hafal beberapa lirik penyanyi nie. Kalau nak bergaya, dia akan ikut gaya Faizal Tahir...heheee...macam-macam perangainyer.

 Lukisan di atas telah di lukis oleh Ahmadenijad pada 24 Mei 2011, tahun lepas ketika usianya 2 tahun 10 bulan. Katanya, ini muka abah...heheee


 Lukisan ini di lukis oleh Ahmadenijad pada bulan Mei 2012, tika ini usianya 3 tahun 11 bulan (10 Jun 2012). Ahmadenijad boleh mewarna di dalam lingkaran garisan. Gambar yang tidak diwarnakan ialah gambar abah, kata Ahmadenijad. Gambar abah tengah marah Ahmadenijad sebab Niejad panjat tangga...hehee.

Al-kisah, pada  3 Jun (Ahad), jam 3.00 pagi kami ke Pusat Rawatan di Kajang untuk membawa A'shadieeyah yang demam. Semalam, dia memang dah demam tapi telah diberikan ubat pada jam 8.30 malam (Sabtu), telah diberikan ubat melalui punggungnya. Keadaan A'shadieeyah baik dan seperti biasa keadaannya lasak bermain. Namun, apabila tidur keadaan badannya menjadi panas dan sejuk di bahagian kaki dan tangannya pada awal pagi Ahad. Dia merengek-rengek, ingatkan nak susu la kot, bila saya sentuh kepalanya sangat panas dan kaki serta tangannya sangat sejuk. Keadaannya seakan-akan menggigil kesejukkan. Bila di beri susu, dia menghisap susu tersebut, tetapi memuntahkannya semula. Terus tanpa berlengah lagi kami pun membawanya ke klinik.

Hampir jam 4.30 pagi kami pun sampai di rumah. Doktor hanya memasukkan ubat melalui punggungnya dan memberi beberapa ubat untuk di makan oleh A'shadieeyah. Selepas pulang dari klinik, keadaan A'shadieeyah masih demam, badannya masih panas serta dia masih lagi merengek-rengek hendak di dukung. Apa lagi, saya pun mendodoikannya tidur.

Pada 5 Jun ( Selasa ), malamnya A'shadieeyah melihat abangnya melukis menggunakan pensel warna, apa lagi sememangnya dia tidak boleh melihat abangnya menulis. Lalu menangis laa A'shadieeyah, dan ummi pun memberikannya buku dan pensel warna seperti abangnya juga. Tapi A'shadieeyah tetap nak juga pensel warna abangnya, lalu berebut laa dua orang adik-beradik nie. Entah macam mana, tercucuk laa pulak pensel warna ke tepi mata berdekatan dengan hidung A'shadieeyah. Apa lagi menangis sekuat hati laa A'shadieeyah. Terlalu cepat peristiwa bergaduh berlaku, ummi ada bersebelahan A'shadieeyah tak sempat nak buat apa. Abangnya meminta maaf pada adik kerana tak sengaja katanya. Mujur laa tidak tercucuk ke dalam mata, Alhamdulillah.


2 comments:

Ummi said...

Assalam Miesha, thanks sudi berkunjung ke dapur akak tu...alahaii resepi akak sempoi2 jek...ni datang ingat nak jenguk nasi minyak warna warni tu, x entry lgk eh...hehe..thanks sudi cuba yea... ^__^

miesha said...

Wsalam. resepi tu memang saya ader ambik gambar tapi saya jarang masukkan di blog tentang masakan saya heheee...sebab saya kurang pandai memasak : )