IKLAN

Monday, 18 November 2013

PoRt CampBeLL Foreshore ; Great Oceon Road ( Part 2 # MeLBourne - In Spring )


Kami DatanG LaGi Ke Sini, MeLBouRne - In SpRinG ( Part 2 )

Port Campbell Foreshore ; Great Oceon Road
Hari Pertama : 18 November 2013 ( Isnin )


Perjalanan menuju ke Port Campbell.


Perjalanan kami diteruskan lagi walaupun dalam keadaan kalut mencari telefon yang hilang entah ke mana. Sepanjang perjalanan sememangnya pemandangan sangat indah. Ada kala sedih pun ader jugak sebab mata nie asyik nak tido lak maka tak boleh nak menikmati sepenuhnya keindahan alam. Sepanjang perjalanan kami ke Port Campbell, ada laa kami terserempak dengan bangkai kanggaru yang telah mati dilanggar oleh kenderaan. Besar jugak laa kanggarunya. Pengalaman baru berada di sini, kalau kat negara kita kebiasaannya haiwan yang mati dilanggar ialah kucing dan anjing. 

Pagi nie, kami tiba di Port Campbell sekitar jam 9.00 pagi. Pemandangan kat sini memang cantik. Walaupun cuaca panas terik tetapi angin yang bertiup menyebabkan udara berasa sangat sejuk untuk diriku ini. Nyaman sungguh udara kat sini. Pekan nie sunyi jer, mungkin masih awal lagi kot dan penduduk kat sini tido lagi hehehhee

Ketika sampai di sini, suami hanya dok dalam kereta dan nak tidur katanya. Agaknya sedih sebab tak jumpa telefon dia kot …hehehee Malahan, ketika sampai di sini juga, suami mencari semula telefonnya di tempat meletak barang-barang, tapi hampa tak der. Dia ader juga menyatakan akan mencari pula di bahagian hadapan kereta, tapi belum berkesempatan.

Saya pula terus menuju ke pantai. Kami berhenti hanya seketika untuk melihat pemandangan di sini dan seperti biasa aktiviti mengambil gambar bermula… klikkk…klikkk



Pemandangan yang indah di Port Campbell. Rasa nak terjun jer kat laut tu dan berenang.



Jalan rayanya lengang jer, sunyi jer tempat nie ( Port Campbell ).



Spesis aper bunga nie tak tau laaa, tapi cantik. Bunganyer warna unggu muda. Daunnyer seperti aloe vera tetapi bersaiz sangat kecil.



Cantik sangat bunga nie, ia hanya seperti rumput liar yang tumbut di bumi Port Campbell. Tak pasti spesis aper lak nie.





Cantik sangat tumbuhan nie, tak tau nama? Bunganyer bulat dan berbulu-bulu tajam.



Papan tanda di Port Campbell Foreshore … Welcome : )




Pemandangan yang indah dengan air laut yang tenang, apa lagi satu, dua, tiga dan lompattt…


Walaupun cuaca panas tapi tak terasa pun bahangnya, angin laut yang bertiup sememangnya sejuk jer. Pakai baju pun berlapis-lapis, biasa laa orang macam saya yang tak tahan sejuk nie heheehee.. Bagi suami lak dia kata tak sejuk dan dia pakai T-shirt jer… errmmm ok la tu kan. Sekarang suami dah pun keluar dari kereta dan menerima hakikat yang telefonnya sudah hilangggg. 

Perjalanan kami diteruskan lagi dari sini untuk ke kawasan 'Great Ocean Road, Port Campbell' (GOR). Sepanjang perjalanan sememangnya pemandangan yang sangat indah. Terdapat tiga tempat yang kami berhenti di GOR nie. Pemandangan yang indah dan memerlukan tenaga untuk sampai ke pinggir pantai untuk melihat batu-batu yang terdapat di sana. Tempat pertama kami berhenti iaitu di Sherbrooke River & Broken Head sememangnya memerlukan kaki dan tenaga yang cukup untuk mengharungi laluan yang jauh hehehe : ) . Tapi tak terasa penat pulak sebab leka dengan pemandangan yang sangat indah. 




Sherbrooke River dan Broken Head, The Great Ocean Road, Port Campbell, Victoria, Australia.



Tumbuhan renek yang cantik sangat. Spesis apa tak tau laaa… 




Keadaan laluan yang kami perlu untuk ke Sherbrooke River dan Broken Head, jauhhh. Tapi udaranya nyaman dan sejuk dengan angin yang bertiup.



Papan tanda yang terletak di permulaan jalanan kami yang berhampiran dengan tempat pakir kereta. Sama juga dengan papan tanda yang tertulis Sherbrooke River dan Broken Head.



Laluan pejalan kaki di sebelah kanan tu menuju ke kawasan pantai. Gambar kat atas tu ialah pemandangan jauh dari sebelah kanan saya. Tak pergi pun jenguk ke sana, jauh sangat lak rasanya. Kami memilih laluan sebelah kiri jer dan memerhatikan keindahan di sebelah kanan tu dan pandang dari jauh jer hehehehhe…



Ini pemandangan dari laluan sebelah kiri, cantik jugak : )



Suasana yang tenang dan nyaman, walaupun udaranya sejuk tetapi muka habis terbakar..hehhehe ayat terbakar tuu ngeri jer yer hehehe... Terlupa lak nak guna krim untuk melindungi muka, balik jer ker bilik hotel muka rasa semacam jer dan kemerah-merahan serta hidung pun macam dah nak mengelupas lak kulitnya…huhuhuu  tu laa suka sangat udara sejuk tepi laut tu laa akibatnyer hehehee



Teruskan lagi perjalanan untuk ke destinasi yang seterusnya, Loch Ard Gorge. Jauh juga perjalanan nie… teruskan berjalan dan berjalan.





Pemandangan pantai dari atas dan kalau nak turun ke bawah pun boleh juga. Terdapat laluan bertangga yang disediakan.   Kalau larat boleh laa naik dan turun tangga boleh laaa pergi ke pantai kat bawah tuu : )


Thunder Cave, The Great Ocean Road, Subhanallah sememangnya begitu indah ciptaanNya.



Semasa kami berada di sini terdapat sekumpulan anak-anak lingkungan sekolah rendah turun ke pantai di bawah nie melalui laluan tangga yang disediakan. Laluan tangga ini diperbuat daripada kayu. Semasa mereka berada di sana, terjumpa ular yang berwarna hitam sedang bergerak pantas menuju ke arah mereka. Apa  lagi … bertempiaran laa mereka lari. Rupa-rupanya bila  sampai kat kawasan di sini kena hati-hati dengan ular… huhuu seram nyer ...



Laluan yang dilalui. Sebelah kiri tu kita akan melihat Thunder Cave dan laluan di sebelah kanan pula ialah laluan yang bertangga menuju ke pantai.



Cantik pulak lalang nie… eh iyer ker lalang nie hehehee… entah laa tak tau nama tumbuhan nie : )



Ader rasa macam nak terjun ker kat air laut yang membiru tu hehehee… Walaupun terasa sakit laa jugak kaki nie tapi hilang rasa sakitnyer kerana bersyukur dapat melihat keindahan alam ciptaanNya.


Cerita selanjutnya tentang perjalanan kami ke 12 Apostles, GOR. GOR sambung yer… ( Part 3 # MeLBourne - In Spring )








Sunday, 17 November 2013

Kami DatanG LaGi Ke Sini, MeLBouRne - In SpRinG (Part 1)


Kami DatanG LaGi Ke Sini, MeLBouRne - In SpRinG

LCCT & Melbourne Airport - Musim Luruh ( Part 1 )
17 ;  18 November 2013 ( Ahad ; Isnin )

Pagi nie ( 17 November 2013; Ahad ) bersiap untuk ke lapangan terbang, meninggalkan anak-anak. Sekitar jam 8.45 pagi kami keluar dari rumah. Berkumpul di rumah mak dan kakak, kemudian sekitar jam 9.40 pagi kami bertolak ke lapangan terbang. Perjalanan kali ini, hanya saya dan suami manakala anak-anak tinggal dengan nenek dan atuk. Penerbangan kami ke Melbourne pada jam 1.20 petang. Kami tiba di Lapangan Terbang Melbourne pada jam 9 malam ( waktu Malaysia ), tetapi juruterbang memaklumkan kepada kami, penerbangan selamat mendarat pada jam 12 tengah malam dengan suhu 12 darjah celcius. Kami tiba awal 10 minit dari masa yang dijangkakan.

Kami tiada masalah dengan kastam. Kami melalui laluan yang selamat dan tidak perlu melalui laluan yang memerlukan beg kami dibuka dan diselonggar atau beg kami dihidu anjing pengesan. Alhamdulillah kami selamat tiba, sementara menunggu anak buah mengambil kereta sewa yang terletak berhampiran dengan kawasan lapangan terbang. Sementara menunggu kerata sewa tiba, kami menunggu di kawasan luar lapangan terbang dan seorang pemandu bas sering pakir bas untuk mengambil penumpang di situ. Ramahnyer pemandu bas nie, setiap kali berhenti dia akan menyapa kami. Ketika kami menanti di situ, rasanya lebih dari 8 kali bas tersebut singgah disitu. Perjalanan bas tersebut tidak memakan masa yang lama kerana kejap-kejap ader jer muka pemandu bas tu…hehehehee

Kereta sewa yang dinanti akhirnya tiba sekitar jam 1.35 pagi ( 18 November 2013 ). Kereta jenama Kia berwarna putih, cukup selesa untuk 6 orang penumpang. Sebelum menaiki kereta sewa sempat laa pulak bergambar di seberang jalan nie yang ada 3 patung.



Patung nie terletak di seberang jalan 'Melbourne Airport' , kami melalui kawasan ini untuk ke tempat kereta sewa.

Permulaan perjalanan kami pada pagi ini tenang dan selesa, kira-kira lebih kurang 15 minit pemanduan, kereta bergerak perlahan dan saya memerhati meter kereta bergerak 40kmj sahaja. Saya ingat memang sengaja dipandu sebegitu perlahan..heheehee rupa-rupanya kereta tu memang bermasalah. Kami berhenti di tepi higway yang ada telefon kecemasan. Menelefon orang-orang yang berkenaan untuk membantu kami. Sebelum tu, kami juga menghubungi agen kereta sewa tapi malangnya tidak berangkat pun telefonnya, biasa laa dah awal pagi orang pun dah balik dan tido. Kami menunggu dan menunggu pula kereta tunda yang dijanjikan akan datang untuk membawa kereta ke bengkel. Dikesejukkan pagi yang dingin, terasa sampai ketulang-tulang rasa gigilnya. Sejuk yang teramat sangat, untuk diriku nie. Disarung juga jaket tebal dan kain tuala diletakkan diatas kepala untuk menahan kesejukkan pagi. Setibanya kereta tunda, kami kena tunggu pula sebab pemandu kereta tunda tu kata perlu naik teksi untuk ke bengkel. Kereta tunda hanya boleh membawa 2 orang penumpang sahaja. Kami menunggu pula ketibaan teksi dan diwaktu itu terpaksa jua mengharungi keadaan cuaca yang sejuk.




Kereta yang ditunda ... : (



 Kesejukan di awal pagi : (


Apabila teksi telah tiba, kami pun bergerak menuju ke bengkel yang berdekatan. Kami ke stesen minyak di Kailor, Victoria.  Cuaca yang sejuk telah memaksa kami untuk menikmati kopi panas di kedai Hungry Jack's. Nikmatnyer menikmati minuman panas di kala sejuk mencengkam diriku …heheeehee



Kopi stesen minyak iaitu di kedai 'Hungry Jacks'


Kami menunggu lagi untuk ketibaan mekanik. Akhirnya kereta kami diuji dan dibaikpulih semula. Kami solat subuh di sekitar kawasan stesen minyak nie. Subuh telah masuk waktu sekitar jam 4. 20 pagi. Kami bergerak semula selesai menunaikan solat subuh. Alhamdulillah dapat jua kami meneruskan perjalanan pada pagi ini, walaupun pelbagai dugaan yang datang.



 Papan tanda yang berhampiran dengan stesen minyak tempat kami berhenti seketika.



Inilah teksi yang hantar kami kat stesen minyak tempat kami membaiki kereta. Pemandu teksi nie seorang muslim.

Perjalanan diteruskan, kami menikmati udara yang segar dan pemandangan yang sangat indah di sini. Bersyukur kehadratNya kami diberikan peluang untuk ke sini.


Pemandangan yang cukup indah, di kala bumi diselaputi oleh kabus yang memutih. Gambar di ambil dari dalam kereta.



Berhenti di sini, hanya nak ambil gambar jer. Semasa melalui kawasan nie, kami melihat banyak arnab liar yang berkeliaran dan berlari melalui jalan raya nie.



 Di satu persimpangan jalan mati, kami berhenti seketika. Entah laa GPS tu, tunjuk jalan mati lak, ker kami yang tersalah alur..heheehe. Pemandangan yang sangat indah di saat matahari terbit dengan keadaan yang berkabus menyelimuti ruang permukaan bumi.



Penghabisan jalan hehheee... keadaan cuaca yang berkabus, dan sejukkk.
Berhenti seketika dan ambil gambar laaa … hehehe


Perjalanan kami pagi ini di duga lagi, apabila dipertengahan jalan kami singgah di satu tempat yang menyediakan tandas. Berhenti di situ seketika untuk melepaskan apa-apa hajat heheehee...



 Inilah tempat kami berhenti untuk ke tandas, kelihatan kereta putih yang di sewa di pakir di sebelah kanan gambar.



Di seberang jalan, kelihatan sebuah rumah yang dipenuhi dengan bunga yang mekar dan cantik sekali.



Di sinilah kami terpaksa berpatah balik semula untuk mencari dan menjejaki telefon yang hilang …huhuuu

Selesai saja, kami meneruskan perjalanan, tiba-tiba suami memaklumkan ketiadaan telefonnya. Masa tu jauh juga laaa perjalanan kami. Kami berhenti seketika dan mencari di kerusi belakang dan tempat meletak barang, puas mencari tapi tiada. Akhirnya keputusan di buat kami terpaksa berpatah balik semula ke tempat kami berhenti yang menyediakan tandas tu.... waduuhhhh jauh juga laaa kena patah balik sebab nak tengok mana laaa tau ada tercicir kat situ. Apa lagi... patah balik laaaa…

Malangnya, setiba di sana tiada jejak pun iphone tuu... tiada rezeki. Kami meneruskan perjalanan ke Port Campbell ... mood sedihhhh hilang iphone5

... Sambung ke Part 2 - Port Campbell






Sunday, 10 November 2013

A'shaDieeyah DeMaM



4 November 2013 ( Isnin )

Balik dari Kuala Pilah pada 4 November 2013 hari Isnin, kerana mengikuti kursus di sana. Rindunyer dengan Ahmadenijad dan A'shadieeyah yang ditinggal selama 3 hari 2 malam. Bila peluk badan A'shadieeyah terasa panas sikit. Minggu nie, keadaan A'shadieeyah semakin kurang baik. Dua kali kami bawa dia ke klinik. Pertama kali pada hari Selasa, dan kemudian pada hari Jumaat. Selamat laa juga A'shadieeyah tidak susah nak makan ubat. Ada kalanya, dia tak nak juga makan. Tetapi setelah dipujuk, dia akan makan juga akhirnya. Beberapa malam, A'shadieeyah muntah dan merengek-rengek. Malahan, beberapa hari dia kurang menyusu dan sering tido serta lemah. Abah pula dah cuti 2 hari untuk jaga A'shadieeyah. 


8 & 9 November 2013 ( Jumaat & Sabtu )

Keadaan A'shadieeyah makin bertambah tidak sihat. Badannya panas dan keadaannya semakin lemah. Selepas abah balik kerja pada petang Jumaat ( 8 November 2013 ), abah bawa A'shadieeyah berjumpa doktor. Doktor menyarankan sekiranya keadaan A'shadieeyah masih tetap tidak mahu menyusu, maka perlu bawa ke hospital. Selepas balik ke rumah pada malam tersebut dan selepas makan ubat, keadaan A'shadieeyah macam ok berbanding sebelumnya. Keesokannya ( Sabtu ; 9 November 2013 ), A'shadieeyah ada juga menyusu berbanding sebelum nie. Mungkin kerana makan antibiotik keadaan makin ok sikit. Pada hari ini juga, mak dan ayah saya datang ke Bangi.

Rupanya sangkaan kami terhadap keadaan kesihatan A'shadieeyah meleset. Pada tengah malamnya, badannya panas dan kakinyer sejuk sangat. Kelihatan dia macam kesejukkan. Kami terus membawanya  ke Hospital ( KPJ ) Kajang. A'shadieeyah di tahan di wad pada jam 1 pagi lebih. Awal pagi nie, Abah menjaga A'shadieeyah. 


10 November 2013 ( Ahad )

Keesokan harinya ( 10 November 2013 ; Ahad ), ummi, atok, nenek dan Ahmadenijad datang melawat A'shadieeyah. Kesian melihat keadaannya yang lemah. Bila ummi sampai jer, terus dia memeluk ummi dan merengek-rengek. Oleh itu, hari nie ummi akan menjaga A'shadieeyah sehingga pagi esoknya. 



                   A'shadieeyah menjamu selera : )


Seharian bersama A'shadieeyah, tanganya sebelah kiri dimasukkan air. Selera A'shadieeyah juga semakin baik. Walaupun kurang menyusu tetapi dia masih mahu makan nasi dan minum air buah berbanding sebelum nie, dia kurang nafsu makan.



Makan malam untuk A'shdieeyah.


11 November 2013 ( Isnin )

Saya menjaga A'shadieeyah sehingga paginya jam 5 pagi ( 11 November 2013 ; Isnin ). Abah A'shadieeyah datang pada jam 5.20 pagi untuk membawa saya pulang dan nenek akan menjaga A'shadieeyah pada hari ini. Malamnya selepas maghrib, kami sekeluarga melawat A'shadieeyah dan keadaannya semakin ceria. 



 Kami melawat A'shadieeyah yang di jaga oleh nenek, A'shadieeyah  sedang makan coklat.



Abang Ahmadenijad datang melawat adik sambil baring-baring lak kat katil adiknya.



Nangisss
Tangan sebelah kiri yang dimasukkan air. Tapi abah bukak sekejap supaya dia dapat bermain sementara abangnya Ahmadenijad datang melawat.



Minum air Ribena : )




Keadaan A'shadieeyah hari nie semakin sihat dan selera makannya bertambah.


12 November 2013 ( Selasa )

Malam nie ( 11 November 2013 ; Isnin ), abah akan menjaga A'shadieeyah dan saya membawa nenek pulang ke rumah. Keesokannya ( 12 November 2013 ; Selasa ) pun abah menjaga A'shadieeyah. Alhamdulillah, petangnya A'shadieeyah dah boleh keluar ( discharge ) dari hospital. Keadaan A'shadieeyah selepas balik pun belum memuaskan. Dia masih batuk dan keadaannya akan semput apabila bermain terlalu aktif. Ubat masih diberi mengikut jadual untuk memastikan keadaan A'shadieeyah baik. Ummi dan abah risau keadaan A'shadieeyah, lebih-lebih lagi hujung minggu nie A'shadieeyah akan tinggal dengan nenek dan atok di Bangi. Semoga A'shadieeyah cepat sembuh dan kembali aktif.



28 November 2013 ( Khamis )

Keadaan A'shadieeyah baik sepenuhnya. Pada bulan November nie juga A'shadieeyah dah pandai menyebut perkataan 'Ummi'. Sebelum nie dia memanggil ummi dengan singkatan dari sebutan ummi iaitu uuu . A'shadieeyah demam nak pandai bercakap kot, sebabnya sekarang dia dah rajin untuk menyebut beberapa perkataan. Berbanding sebelum ni, kita ajar pun dia malas jer nak mengikutnya hehehe. 

A'shadieeyah juga dah pandai nak memilih setiap kali nak pakai baju. Dia akan pakai baju yang dia berminat sahaja, kalau kita bagi baju yang dia tak suka mulanya dia buat hal dengan merengek-rengek lak. Paling dia suka ialah pakaian abangnya, suka sangat baju-baju yang ada watak-watak superhero seperti batman, superman, Ben 10 dan sebagainya. Baju bola pun dia minat jugak. Tapi adakalanya kalau nak keluar berjalan-jalan, ummi akan paksa pakai gaun juga, dan dia pun mengikut jer sebab takut kena tinggal.

Macam-macam karenah A'shadieeyah yang mencuit hati. Alhamdulillah semoga menjadi anak yang bijak dan solehah. Amin.