IKLAN

Monday, 7 May 2012

AhMaDeNiJaD JaTuH TanGGa

Malamnya (2 Mei 2012, Rabu )Ahmadenijad memberitahu yang kaki sebelah kanannya sakit, ummi pun urut laa kaki Ahmadenijad. Malam nie, Ahmadenijad sudah berjalan terhenjut-henjut kerana menahan kesakitan pada lututnya yang sedikit membengkak. Keesokkannya seperti biasa saya kejutkan Ahmadenijad untuk ke sekolah. Keadaan Ahmadenijad berjalan semakin teruk jer ummi tengok, terkengkang-kengkang jer kakinya. Pagi tuu, abah memutuskan Ahmadenijad tak perlu ke sekolah kerana keadaan kakinya yang tidak lagi stabil. 

Malam keesokkannya  ( 3 Mei , Khamis), Abah membawa Ahmadenijad berurut untuk mengurangkan kesakitan kakinya tu. Pada permulaan urutan, berlagak jer kata kat abah " tak sakit, tak sakit abah" sambil senyum-senyum lagi. Lama-kelamaan, nangis dan ajak abah balik lak sebab sakit kena urut..hehee.
Keadaan kaki Ahmadenijad yang di bekam.

Hari nie ( 4 Mei 2012 , Jumaat ) abah bawa pula Ahmadenijad untuk refleksologi. Sampai di tempat yang dituju, dia disarankan pulak buat bekam di bahagian tepi lutut. Ahmadenijad kata " ummi, kaki Niejad berdarah tadi" kepada ummi sebaik sampai jer di rumah. Ummi pun melihat bekas kakinya yang di bekam tuu.

Keadaan Ahmadenijad semakin baik, selepas 2  bekam, keadaan kakinya dah boleh berjalan seperti normal. Alhamdulillah, kaki Ahmadenijad sembuh, ummi dah risau bila melihat keadaan Ahmadenijad yang berjalan sebelum nie.

Al-kisah A'shadieeyah pula, minggu sebelumnya demam dan pada hari Sabtu ( 28 April 2012 )  kami membawanya ke klinik kerana keadaan kaki dan tangannya terdapat bintik-bintik merah. Sebelum tuu pun A'shadieeyah demam dan asyik memasukkan tangannya ke mulut serta air liur nyer meleleh-leheh jer. Kami ingatkan dia hendak tumbuh gigi. Rupanya bila kami bawa ke klinik, ada ulser di dalam tekaknya. Itu yang menyebabkan air liur A'shadieeyah meleleh-leleh dan dia kurang nak menyusu kerana sakit. Dia tak dapat menelan air liurnya kerana terdapat ulser. Kesian A'shadieeyah, tak berapa nak menyusu sangat.

 Gambar menunjukkan adik dan abang sedang menikmati aiskrim 'Mat Cool'. Ahmadenijad suka sangat aiskrim nie, adik pun apa kurangnya suka jugak heehee : )

Gambar Ahmadenijad dan A'shadieeyah sedang berkongsi aiskrim.

Disebabkan kemungkinan ada simpton-simpton penyakit yang sering menyerang kanak-kanak tu, kami amat berwaspada dengan kesihatan A'shadieeyah. Doktor memberikan ubat titisan untuk dititiskan ke lidah A'shadieeyah dan ini menyebabkan tekak dan lidahnya akan berasa agak kebas. Justeru itu, ini memudahkan A'shadieeyah untuk menyusu dan ulser di tekaknya tidak berasa sakit untuk menyusu. Dua hari jer A'shadieeyah menggunakan ubat tu dan sememangnya berkesan kerana hari kedua pun air liur yang keluar dari mulutnya dah kurang. Alhamdulillah, A'shadieeyah sudah sembuh.

Namun selepas A'shadieeyah dah baik, seminggu kemudiannya badan A'shadieeyah panas dan dia demam. Tetapi keadaanya tidak laa teruk , bagi ubat kejap jer dah baik. A'shadieeyah asyik jelirkan lidahkan jer, rupa-rupanya gigi di bawahnya dah keluar sikit dari gusinya. Jadi sekarang, A'shadieeyah dah nak tumbuh gigi  : )

Gambar di atas ( 4 Mei 2012 ) menunjukkan Ahmadenijad sedang melukis di meja komputernya. Sambil di bantu oleh adiknya A'shadieeyah...heheehee. Adik asyik ikut jer kemana abangnya pergi. Semasa gambar ini di ambil, Ahmadenijad masih lagi tak dapat berjalan dengan normal, masih lagi berjengkit-jengkit kaki sebelah kanannya. 

No comments: